dijous, 13 d’abril del 2017

Sant Joan LLedò – Castell de Sant Martí de Sarroca (439 m)

Dimecres 12 d’abril de 2017

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca de l'Alt Penedès.

Temps aproximat: 4 h 15 m

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada. Agafarem l’autopista AP-7 en direcció a Vilafranca del Penedès. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei “Porta de Barcelona”.

Després seguirem fins a la sortida 28 de Vilafranca del Penedès Nord. Seguirem fins a Sant Martí Sarroca, on aparcarem els cotxes a la zona d’aparcament que hi ha al costat de l’Ajuntament.

Itinerari: Caminada circular que surt i acaba a Sant Martí Sarroca i passa per: l’ermita de Sant Joan de Lledó, masia Can Vallès i Castell de Sant Martí.

Començarem a caminar a l’Ajuntament de Sant Martí Sarroca. Anirem pel carrer del Riu Llobregat i girarem a la dreta pel carrer Riera de les Anguiles. Seguirem aquest carrer tot recte i enllaçarem amb una pista de terra que seguirem fins girar a l’esquerra pel camí de l’Ermita.

Seguirem aquesta pista, entre camps, fins arribar a l’ermita romànica de Sant Joan de Lledó. Un cop visitada l’ermita, seguirem per la pista i tornarem a girar a l’esquerra, més endavant, pel camí de Can Grau. Passarem per la masia Can Vallès.

El camí de can Grau, gira a l’esquerra i poc després del giravolt, el deixarem, agafant un camí més estret a la nostra dreta, que bordeja per la banda esquerra un bosc de pins i per la dreta vinyes.

A partir d’aquí recomanem seguir el track, doncs hi ha diferents camins i pistes de terra i és fàcil d’agafar la que no toca. Més endavant el camí passa seguint per un costat la riera de Comallera.

Més endavant, arribant ja a Sant Martí Sarroca, passarem pel camí de la Font de la Salut. Aquí el camí travessa diferents cops la riera i unes palanques fetes amb dos taulons permeten travessar-les sense mullar-nos els peus en el cas de que portin aigua.

El camí fa un gir de 350º i puja, convertint-se en un estret camí al costat del filat d’unes cases i tenint a la dreta i sota dels nostres peus, el camí pel que hem vingut. Passarem per un carrer amb cases, travessarem la carretera i, per una passarel·la enfilarem el tram final fins al castell i l’església romànica de Santa Maria.

Un cop visitat el conjunt monumental, baixarem i després de fer un curt tram de carretera, agafarem un desviament a la dreta, en un giravolt pronunciat de la carretera. Passarem pel davant del restaurant Cal Recolons i farem el camí de baixada fins al poble i el lloc on tenim els cotxes aparcats.

Observacions: La caminada transcorre la major part per pista forestal.

Sant Martí Sarroca és una població i un municipi de la comarca de l'Alt Penedès, situat a la vall del riu de Foix al nord-oest de la capital comarcal. Drena també el terme la riera de Pontons, que desguassa al Foix prop de Rovellats.

Limita amb els municipis de Pacs del Penedès, Santa Margarida i els Monjos, Torrelles de Foix, Font-rubí, Vilobí del Penedès, Castellví de la Marca i Montmell.

El municipi comprèn també els veïnats i caseries de la Rovira Roja, el Romaní, els Hostalets, la Serra de Baix, la Torre de Vernet, Rovellats, les Cantarelles, la Bleda, Brugueres i les Cantarelles.

El 4 de gener de 1714, un contingent borbònic es va dirigir a Sant Martí Sarroca per cobrar les quinzenades, un impost decretat per Felip V que obligava les poblacions catalanes a pagar el manteniment del seu exèrcit. La columna filipista, d’uns cent cinquanta homes, en arribar a la vila es va veure sorpresa pels pagesos de Sant Martí Sarroca, que atacaren els soldats i els van obligar a fugir.

A partir d’aquesta acció, s’inicià una revolta contra l’exèrcit de Felip V, en què diverses poblacions catalanes es van aixecar en armes. El comandament borbònic va ordenar que els avalots fossin sufocats a sang i foc. Així, arreu de Catalunya, es van produir desenes d’execucions i es van incendiar diverses localitats.

Sant Martí Sarroca, juntament amb Cardona, va ser un dels últims enclavaments a caure sota domini filipista, el 18 de setembre de 1714, una setmana després que Barcelona.

Els orígens de la població de Sant Martí Sarroca es troben al turó de la Roca, on va sorgir una població al voltant del castell de Sant Martí i l'església de Santa Maria, que formen el Conjunt monumental de la Roca. Tot i que el 1954 s'han trobat vestigis ibèrics a la Roca com un forn de ceràmica, la primera citació documental es troba al segle X quan el castell fou restaurat per Galí de Santmartí, que s'hi establí vers el 966.

El castell, d'origen islàmic, data del segle X i probablement fou conquerit per Galí, un dels repobladors del Penedès i que entroncà amb el famós Mir Geribert d'Olèrdola. Arnau Mir de Santmartí havia fet construir la primera església del castell dedicada a Santa Maria abans del 1100. L'ampliació i la nova consagració del temple actual data de l'any 1204 quan el castell estava en mans de Ferrer de Santmartí. Que un cop extinta la successió dels Santmartí el castell passà per diverses mans.

Posteriorment al segle XIII el domini del castell passà als Entença i al segle XIV en tingueren la senyoria la reina Elionor i Martí l'Humà, i el 1381 l'adquirí Bernat de Fortià, que s'hi refugià amb la reina Sibil·la de Fortià en ocasió de la malaltia i la mort del rei Pere III el Cerimoniós (1386-87)

Passà als Cervelló, senyors de Montagut i de Querol (després de la Llacuna) i vers el 1481 passà a la pia almoina de la catedral de Barcelona, que hi tenia drets des del segle anterior. El 1831 apareix com a senyor el marquès de Dosaigües.

El castell fou arruïnat durant la Primera Guerra Carlina, quan fou incendiat, i el 1963, sent de propietat Municipal, fou començat a reconstruir sota la direcció del Servei de Conservació de Monuments de la Diputació de Barcelona.

Dinarem al restaurant Ca la Katy Sant Jordi a la carretera BP- 2121, sortint de  Sant Marti Sarroca Tel. 938 99 13 26. http://restaurantsantjordicalakaty.com/

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.