diumenge, 16 d’abril del 2017

Cogulló de Turp (1.620 m)

Dissabte 15 d’abril de 2017

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 3 h 15 m (7,5 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a Abrera, on ens desviarem en direcció a Monistrol de Montserrat i Manresa, per la C-55. Passat Manresa, seguirem per la C-55 i passarem per Súria, Cardona i Solsona (on ens pararem a fer el tallat)

Després seguirem per la C-26 en direcció a Castellar de la Ribera. Passat aquest poble, ens desviarem a la dreta per la LV-4011 fins a Llinars.

Des de Llinars anirem fins al Pla de la Llacuna, sobre el poble de Llinars i davant nostre el Cogulló de Turp amb la seva forma imponent.

Itinerari: Començarem a caminar per la part baixa del Pla de la Llacuna. A sota, tindrem el petit nucli de Llinars.

El camí passa per la masia de Cal Mestre i la del Tilló. Després de passar pel Tilló, deixarem les zones obertes i ens endinsarem a la pineda, ja al terme de Fígols i Alinyà (Alt Urgell)

El camí més ample es converteix en un corriol poc definit i anirem superant desnivell, costa amunt, fins arribar a la carena on trobarem el camí.

Arribarem al Coll de la Coma de Turp i s'obre davant nostre un nou vessant, cap al NW la Serra de Boumort. Ens quedarà un tram curt de desnivell fins al Cogulló de Turp. El corriol que ens portarà al punt culminant de la Serra de Turp es segueix fàcilment.

El cim del Cogulló de Turp de 1.620 m d’altitud, té un vèrtex geodèsic, hi conflueixen els termes de Figols i Alinyà, Coill de Nargó i Oliana, està dins la llista dels 100 cims de la FEEC i té una vista impagable. També es veu l'embassament d'Oliana cap a l'oest.

En el primer tram tornarem pel mateix camí fins arribar al coll de la Travessa, on podem agafar un sender, a la dreta, marcat amb una fita i alguna senyal de color groc que rodeja el tossal de la Pinyassa pel vessant sud i que fent una petita volta per un camí molt agradable, entrarem en el Pla de la Llacuna i ens durà a enllaçar de nou amb el camí de pujada.

Wikiloc: Track (només de pujada): https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9025676

Instamaps: https://goo.gl/TMqNNi (mapa complet com el de més amunt: cal: ajustar els zooms del mapa i del navegador)

Observacions: Visita a una zona poc freqüentada, lluny de l'excursionisme de masses i d'accés llarg per carreteres secundàries. Aquest dissabte anirem a la comarca de l'Alt Urgell, al límit amb el Solsonès i pujarem al Cogulló de Turp. Potser pel nom no és una muntanya de les més conegudes, però la seva silueta crida poderosament l'atenció des de Solsona, per les seves parets retallades que es desplomen cap al sud.

La nostra ruta surt del Pla de la Llacuna, sobre del nucli de Llinars (pertanyent al municipi d'Odèn) i puja directe al Cogulló de Turp passant pel Tilló i el Coll de la Travessa. És una pujada senzilla que fa que es pugui gaudir en tot moment. El cim ofereix una magnífica panoràmica de 360º.

Dinarem en al restaurant Ca l’Agustí. A Cambrils dels Pirineus, Ctra. d’Organyà a Sant Llorenç (L-401), km. 19, tel.: 973 48 90 27 / 630 83 20 83. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.