diumenge, 4 de febrer del 2018

Albarca – pi de la Carbasseta (1.164 m)

Dissabte 3 de febrer de 2018

Ubicació: Comarca del Priorat.

Temps aproximat: 5 h

Programa: Anirem per la C-32 en direcció a Vilanova i la Geltrú. Seguirem aquesta autopista fins a enllaçar amb la AP-7. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol. Després seguirem, cal desviar-se per la sortida 34, després de passar Tarragona, a l’altura de Vila-seca, cap a Reus. A Reus cal vorejar la ciutat per agafar l’N-420 en direcció a Falset i tot seguit agafar la C-242 fins a Cornudella de Montsant. Passat aquest poble, seguirem fins Albarca.

Albarca, dins el terme municipal de Cornudella de Montsant, és un nucli agregat a aquesta població.

Itinerari: Un cop a Albarca, se segueixen les marques blanques i vermelles del GR-171, que no deixarem fins a Santa Magdalena i el Pla dels Hostalets ja de tornada.

Un cop al pla dels Hostalets, cal prendre el GR-171 cap al pla del Grau. Es puja seguint un tram molt erosionat del vell camí de ferradura que pujava a Montsant pel grau Gran, que va cap a la serra, fins a trobar els plafons indicadors dels camins de Montsant.

Se surt a la pista i se segueix fins a superar el cingle i arribar al pla del Grau on s’ha de deixar el camí per seguir una pista a la dreta (pal indicador), tot vorejant el barranc dels Pèlags Més endavant la deixarem i agafarem el camí de l'Ermita de la Mare de Déu de Montsant.

Ermita de la Mare de Déu del Montsant. L’ermita està situada a 1027 metres d’altitud, al peu de la Roca Corbatera, essent l’ermita més alta de la serra de Montsant. Té el seu origen en les construccions eremítiques del segle XII i és també coneguda històricament com Santa Maria de Montsant. Se sap que antigament s’hi celebraven romiatges en diferents èpoques de l’any, gairebé sempre per demanar pluja per als conreus.

Continuarem pel camí que ressegueix el cingle per la cara nord tot passant per el Portell de Peret, el collet del Parral fins a arribar al Pi de la Carabasseta (pal indicador)

El Pi de la Carabasseta, és un pi singular força conegut, encara que no ha estat declarat monumental. Citat a: Agrupació Excursionista Montsant d’Ulldemolins, 2010. "Inventari d'arbres singulars d'Ulldemolins i el seu entorn" (Descripció 15) http://www.aemontsant.cat/images/aemontsant/docs/arbres_singulars.pdf?phpMyAdmin=85030e2fa3b14f7b5b3fd845a7d0d67b

On, a més de les característiques hi ha una llarga descripció novel·lada de la seva vida:

Pi de la Carabasseta: “...vaig tenir la gran sort d'anar a caure vora mateix del camí principal que enllaçava les dues simpàtiques viletas que, són a un i altre costat de la muntanya. Aleshores, no hi havia carretera com ara, i la gent de la Morera i d'Ulldemolins, quan es volien comunicar havien de passar per força a ran meu...

Tinc el meu nom, és popular, com no podia ser d'altra manera i, té molt a veure amb l'indret privilegiat on sóc. Temps era temps, la gent d'aquestes viles de què us he parlat , acostumaven a dur l'aigua o el vi en una carabassa que, un cop seca i buida de les seves llavors, feia el mateix servei que ara fa una cantimplora. I és clar, en arribar sota la meva ombra, feien una pausa per recuperar forces i refrigerar-se, treien la carabasseta del fons de la sàrria i feien el traguet, jo, només m'ho mirava ... el consol ... el dec també a tots vosaltres que encara l'aneu conservant, i és clar, sobretot a l'atzar que em va fer néixer en aquest lloc privilegiat."

Agafarem el GR que baixa, a la dreta fins a Santa Magdalena i d’aquí, seguint la pista amb indicadors, en una hora arribarem a Albarca, completant la circular.

Observacions: Fa molts anys, Albarca era un lloc de pas en el camí ral que travessa el Montsant. En aquest poble de pessebre hi havia uns quants hostals (per això hi ha un indret conegut com el pla dels Hostalets) i algunes cases, que ara només s’habiten el cap de setmana. Tanmateix, és popular perquè fa de punt de sortida d’unes quantes excursions pel Montsant.

Vàrem fer una sortida al Pi de la Carabasseta des de Albarca el 22 de maig de 2012. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com.es/2012/05/ruta-dalbarca-al-pi-de-la-carabasseta.html

Dinarem al restaurant La Serra a Cornudella del Montsant, Finca La Plana, s/n. Tel. 977 82 11 06. Web: http://www.restaurantlaserra.com/ .Aquest restaurant, situat a l’antiga serradora de Cornudella, és un lloc original per fer un àpat després d’una excursió. S’hi pot menjar cuina catalana. Alguns exemples: patates al forn farcides de carn o senglar estofat. Menú 21.- Euros, molt recomanable. Tot ben acompanyat amb el vi de la casa que és el Cap de Ruc.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.