divendres, 2 de febrer del 2018

Congost de Fraguerau (670 m)

Dijous 1 de febrer de 2018

Ubicació: Comarca del Priorat.

Temps aproximat: 3 h (11,5 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Vilafranca del Penedès. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès. Després seguirem i agafarem l’autopista AP-2 en direcció a Lleida fins a la sortida 9 – Montblanc / Espluga de Francolí. Passarem per Montblanc, Vimbodí i anirem fins a Ulldemolins.

En aquest poble agafarem el camí de les Ermites fins a la de Santa Magdalena, on aparcarem el cotxe.

Itinerari: Començarem a caminar en direcció a l’ermita de Sant Antoni (pals indicadors), agafarem en direcció oest, la pista marcada amb el GR-655-1 fins a la font de la Gleva.

D’aquí anirem fins al mirador de les Cadolles Fondes, on veurem les interessants gorgues del riu Montsant.

A l’esquerra ens endinsarem al congost de Fraguerau i deixarem a l’esquerra una gran balma, en terres ja habitades durant el Paleolític. Tot el congost és envoltat de grans masses rocoses amb noms tan expressius com el Cap de Mort, els Tres Jurats, la Cadira, la Lleona, el Bisbe o el Formatge. El riu Montsant s’obre un complicat camí pel congost fins a Margalef i al seu voltant s’hi vertebra una important riquesa biològica.

Tot seguit arribarem a una cruïlla senyalitzada. Cal agafar el ramal de l’esquerra (direcció Margalef i Sant Bartomeu) i a uns 10 minuts baixarem a la dreta per un corriol amb una balma.

Entrarem en una pineda i arribarem a una passarel·la penjant sobre el riu. A l’altre costat agafarem direcció nord, deixarem el riu i remuntarem el llit del barranc de Sant Bartomeu entre vegetació. Retrobarem senyals del GR i en 10 minuts assolirem la petita església de Sant Bartomeu, fundada el segle XII per fra Guerau Miquel, un dels ermitans més llegendaris del Montsant. Al costat de l’ermita hi ha una fosca balma d’on regalima una font natural.

Ermita romànica fundada cap els volts de 1160. A partir del segle XVIII es va anant abandonant i al voltant dels ans 70 del segle passat va ser objecte d'una reforma. La zona és molt erosionada i amb indrets amb noms poètics i plens de llegenda.

Tornarem pel mateix camí fins a l’ermita de Santa Magdalena.

Observacions: Al nord del Priorat, el congost de Fraguerau separa les serres de Llena i de Montsant. Aquesta excursió per l’anomenada “vall del Silenci”, un dels indrets més bells i originals de la Catalunya meridional, és una agradable passejada entre plàcides aigües i imponents masses rocoses amb finalització a la solitària ermita romànica de Sant Bartomeu.

Es tracta d’una excursió fàcil i bonica, apta per a tothom, que porta a un dels racons més emblemàtics i fascinants de Montsant i el Priorat. L'itinerari ressegueix el curs del riu Montsant on es poden contemplar les seves impressionants parets fins arribar a l'ermita de Sant Bartomeu punt final del recorregut. Sortint de la població d'Ulldemolins caldrà seguir la ruta de les ermites que porta a visitar les ermites de Sant Antoni i Santa Magdalena fins arribar a la bifurcació on, en aquest cas, es segueix fins l'ermita de Sant Antoni, punt inicial de la sortida.

Vàrem estar en aquest lloc el 14 de maig de 2016, aquí podeu veure la ressenya: http://maifemcim.blogspot.com.es/2016/05/ulldemolins-ermita-de-sant-bartomeu-670.html

Dinarem a la Fonda Toldrà d’Ulldemolins, c/. Major, tel.: 977 56 15 37 – 660 45 00 11.

En ben dinat, es pot anar, amb cotxe, a veure el Saüquer de Fontalba o de les Olletes, arbre monumental (va ser declarat arbre monumental el1988), http://parcsnaturals.gencat.cat/ca/coneixeu-nos/arbres-monumentals/am_arbres_monumentals_fitxes/priorat/sauquer_de_fontalba/

Va ser el saüquer de més alçària i més capçada mesurat a Catalunya. La primera foto és de 1995. Ara és el testimoni i podeu comparar el decandiment que ha sofert amb el pas dels anys amb la segona foto actual (2018/02, foto a l’hivern, sense fulles)

Es troba a la confluència del torrent de Fontalba amb el riuet del Teix. Aproximadament a 1 km al sud d’Ulldemolins o a 1,5 km per camí apte per a vehicles. Citat a: Agrupació Excursionista Montsant d’Ulldemolins, 2010. "Inventari d'arbres singulars d'Ulldemolins i el seu entorn" (Descripció 5) http://www.aemontsant.cat/images/aemontsant/docs/arbres_singulars.pdf?phpMyAdmin=85030e2fa3b14f7b5b3fd845a7d0d67b

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.