diumenge, 13 de gener del 2019

GR-92: Portbou – Llançà (250 m)

Dissabte 12 de gener de 2019

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Temps aproximat: 4 h (11,5 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Girona i França. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei de La Selva. Després seguirem fins a la sortida 4 en direcció a Roses. Passarem per Llança i anirem fins a Portbou, on aparcarem al costat de l’estació del tren a la zona d’aparcament del Passeig de la RENFE.

Itinerari: Sortirem de Portbou. Un dels elements més característics de la vila és la gran marquesina de vidre i ferro que cobreix les andanes de l’estació. Però no és pas l’únic. La vila mereix una passejada per veure, entre d’altres coses, la rambleta, l’església, el port esportiu, la platja Gran i la platja Clape. Així com el memorial a l’escriptor Walter Benjamín (Berlín, 1892 – Portbou, 1940) i a tots els exiliats que es van refugiar a Catalunya durant la Segona Guerra Mundial. L’original monument és un passadís que va a parar al mar i està situat al costat de la porta d’entrada al cementiri.

L’inici del GR 92 a Portbou, el farem des el Passeig de la RENFE i la primera destinació és la petita localitat de Colera, a uns 3,6 quilòmetres de distància. Per fer-hi cap haurem d’agafar el camí que surt del final del Camí de Colera i seguirem el GR per unes escales que queden just a davant nostre. Aviat sortirem de Portbou i sense cap problema, anirem seguint fins a Colera tot seguint els senyals vermells i blancs del GR.

Després passarem la carretera N-260 (Figueres – Portbou) i de seguida serem al coll del Frare, des d’on es pot contemplar una bonica vista de l’excursió que ens espera: tota la badia de Portbou i la costa nord del cap de Creus.

Una mica més endavant toparem amb una bonica vista panoràmica de Colera, on cal baixar per un corriol.

Hem de baixar fins a tocar la via del tren per on passa la riera de Molinàs.

Passarem per la Plaça Pi Margall on podrem veure el Plàtan de la Plaça de Colera (Platanus ×hispanica) declarat arbre monumental l’any 1990. Fitxa amb els detalls a: https://plantipodes-am.cat/fitxes/platancolera.html

En el punt on es creuen la riera i la via del tren, hi ha un pont per travessar la riera, el GR passa per aquest pont.

En aquest punt, nosaltres deixarem el GR i seguirem la riera per la seva banda esquerra (abans de travessar el pont) i anirem a trobar el Camí de Ronda (senyals grogues) que seguirem, vorejant la costa. Passarem per la Punta del Frare, tindrem unes magnífiques vistes de l’Illa Grossa i l’Illa Petita, passarem la cala Rovellada i arribarem a la platja del Garbet.

Arribarem sense problemes a la platja de Garbet, la seguirem fins a quasi al final on trobarem un senyal de camí de ronda que ens indica cap on hem de pujar.

Estarem a punt d’arribar al cap de Ras, el GR però, se’l salta i va directe a la platja de Canyelles. D’aquí fins al port de Llançà, on acaba l’etapa d’avui, no hi ha cap problema.

A Llançà anirem fins a la Plaça Major on hi ha la Torre de l’Homenatge, medieval i l’Arbre de la Llibertat de Llançà, un plàtan (Platanus ×hispanica) declarat arbre monumental l’any 1990. Fitxa amb els detalls a: https://plantipodes-am.cat/fitxes/arbrellansa.html

Un cop a Llançà, els xofers agafaran el cotxe que haurem deixat al matí per anar a recollir els cotxes a Portbou.

Resum del recorregut:

0,0 km    0:00 h     Portbou.
0,4 km    0:15 h     Entroncament amb l'antic traçat de la carretera N-260.
1,2 km    0:35 h     Coll del Frare.
3,6 km    1:40 h     Colera.
3,9 km    1:45 h     Riera de Molinàs.
5,1 km    2:15 h     Platja de Garbet.
6,6 km    2:50 h     Platja Canyelles. En arribar vora el mar es gira a la dreta i es ressegueix la costa.
7,0 km    3:00 h     Platja del Cap Ras.
8,4 km    3:15 h     Platja del Grifeu.
9,8 km  3:45 h    Riera de Llançà. Passat el pont es continua pel passeig marítim de Llançà.
11,5 km  4:00 h     Port de Llançà.

Observacions: El GR-92 neix a Portbou a l’Alt Empordà i arriba fins a Ulldecona, al Montsià, travessant Catalunya de nord a sud. Un excepcional sender de gran recorregut que té un total de 579 quilòmetres de longitud, la majoria dels quals ressegueixen la costa mediterrània. Aprofitant tot tipus de sendes, però sobretot els camins de ronda (que antigament s’usaven per vigilar el litoral) el sender s’endinsa pels paratges més verges del Mediterrani. Només cal seguir les seves marques vermelles i blanques per redescobrir la costa lluny dels circuits turístics habituals i les aglomeracions dels nuclis d’estiueig. Ja sigui a la Costa Brava, plena d’espadats, cales i miradors, o al litoral de Tarragona, amb platges de sorra fina i vistes magnífiques al delta de l’Ebre. Per fer el GR-92 de principi a fi es recomana realitzar unes trenta etapes. Algunes discorren per l’interior passant per parcs naturals com el Montnegre o el de Garraf. Nosaltres, al llarg d’aquests anys, ja hem fet vuit d’aquestes etapes, segurament les més maques. Per aquest dissabte proposem un dels tres millors trams del sender. Un parell se situen a la Costa Brava i un a la Costa Daurada, i tots tres són ideals per aquesta època de l’any que les platges no estan massificades.

El tram Portbou – Llançà del GR-92 passa per la platja de Garbet i el far de s’Arenella són alguns dels indrets més atractius de la Costa Brava. Sense gaire desnivell, (el punt més alt és de 230 metres) i amb una longitud de menys de 13 km és ideal per realitzar-lo en un matí. La primera etapa del GR 92 ens portarà des de la vila de Portbou fins a Llançà. Creuarem la Serra de l'Albera amb unes vistes espectaculars d'aquest primer tram de la Costa Brava. Visitarem la població de Colera per després trepitjar la platja de Garbet que ens apropa al Cap de Ras. Enfilarem finalment cap a la població de Llançà. En el transcurs de la nostra caminada haurem gaudit d'unes cales encisadores.

Apunt botànic: des de Portbou hem anat veien una planta que destacava: la coneguda figuera de moro o figuera de pala (Opuntia ficus-indica) que és un arbust molt ramificat amb les branques constituïdes per les gruixudes pales i que és, malgrat el nom que té, una planta de la família de les cactàcies nativa d’Amèrica del Nord (probablement de Mèxic) actualment  invasora a la zona i naturalitzada a moltes parts del planeta.

Arbres de la Llibertat: Com a conseqüència de la Revolució Francesa es plantaren nombrosos plàtans arreu del país, però d’una manera molt especial a les contrades empordaneses i selvatanes. Eren arbres que mitjançant pedrissos, bancs o espais públics estesos a la seva empara escenificaven la llibertat. Els més coneguts són: el Plàtan de la Plaça de Colera i l’Arbre de la Llibertat de Llançà que hem vist avui i Arbre de la Llibertat d’Arbúcies (la Selva).

Dinarem al restaurant El Vaixell de Llança. http://www.elvaixell.com/ca/ c/ Castellar, 62, tel.: 972 380 295 i al Hostal Restaurant Lara al c/. Bernat Metge, 2 tel.: 620 79 76 19. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.