dijous, 21 de febrer del 2019

Ermita de la Salut i el Puig Madrona (341 m)

Dissabte 16 de febrer de 2019

Matinal

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 2 h  30 m (6,5 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem en direcció a Molins de Rei. Un cop a Molins de Rei, agafarem la carretera C-1413 fins a El Papiol. Un cop arribats al nucli urbà d’aquesta població, agafarem l’Avinguda de la Generalitat i ens dirigirem a la part més alta, continuarem pel carrer de Ca n’Esteve fins arribar a un gran aparcament que trobarem a mà esquerra, on deixarem el cotxe.

Itinerari: Després de caminar uns cinc minuts, veurem, a mà dreta, un camí i un rètol amb la indicació de Ca n’Esteve, finca particular. Passarem de llarg aquest camí i continuarem uns metres més, i sempre a mà dreta, veurem un rètol indicador de l’ermita de la Salut, i altres indicacions del Parc de Collserola. Hem d’agafar aquesta pista.

El primer que trobarem és la font de Ca n’Esteve. Fa alguns anys, l’aigua brollava d’entre les pedres, però fa un temps la van condicionar i hi van posar una aixeta.

Seguirem pujant per la pista indicada com a G-7 pel Servei de Manteniment del Parc de Collserola, fins a l’ermita de la Salut. Anirem trobant indicadors durant tot el camí.

L'Ermita de la Salut és una església ubicada a la serra de Collserola vora el Puig Madrona, al municipi del Papiol, que està protegida com a bé cultural d'interès local. Els vilatans del Papiol hi celebren un aplec el segon diumenge de setembre. També cada 12 d'octubre els ciutadans de Valldoreix hi celebren el seu Aplec. És d'un edifici d'una sola nau, amb una part preromànica de cap al segle X que abasta les dues terceres parts de la nau. La coberta és de volta de canó sostinguda per diversos arcs torals. D'aquesta fase és la finestra geminada de la façana de ponent i la finestra esqueixada senzilla del costat de la porta. L'absis i les absidioles, semicirculars i amb decoració llombarda, són romàniques del segle XI, del mateix moment en què s'allargà la nau i es cobrí amb volta de canó amb arcs torals i s'hi afegiren els contraforts.

La porta d'accés, situada a migdia, és més tardana, possiblement de finals del segle XII, i està resolta amb dos arcs dovellats i un timpà llis. Se suposa que s'obre al mateix lloc que s'obria la porta original del temple preromànic. Els pocs elements conservats d'època preromànica (a part de l'estructura de la planta) són dues finestres, una doble separada per una petita columna de capitell corinti i una altra finestra que va quedar mig tapada per haver-s'hi afegit posteriorment un petit contrafort que en tapa just la meitat.

Al voltant de l’ermita hi ha unes esplanades i una zona de pic-nic, on podem esmorzar.

Des de darrera de l’ermita surt un camí (PR-C35) que ens durà fins al cim del Puig Madrona. Un cop a dalt, podrem gaudir d’unes magnífiques vistes.

Farem el descens pel mateix camí, fins al pàrquing on haurem deixat els cotxes.

De tornada, podem fer un tomb pel castell i el nucli antic del Papiol.

Observacions: Aquest cop la proposta és una matinal a la veïna serra de Collserola.

Ja vàrem pujar al Puig Madrona el 21 de febrer de 2015. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2015/02/puig-madrona-341-m.html el recorregut que farem aquest cop, és parcialment diferent al que vàrem fer en aquella data.

Tornarem a casa als voltants de la una de la tarda. Dinarem a casa.