diumenge, 7 de juliol del 2019

Pic de Perafita (2.756 m)

Dissabte 6 de juliol de 2019

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de la Cerdanya.

Temps aproximat: 5 h 30 m (8,3 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a Berga, seguirem direcció al túnel del Cadí (on ens aturarem a fer un tallat a l’àrea de servei), i d’aquí, per la carretera N-260 fins a Martinet de Cerdanya i per una carretera local fins a Arànser.

Des de el poble de Arànser seguirem la pista asfaltada que es dirigeix cap a l’estació d’esquí nòrdic, on s’acaba l’asfaltat, tot i que el traçat que segueix és bo (atenció entre novembre i abril aquest tram està tancat)

Pujarem per aquesta pista uns dotze quilòmetres fins arribar a un giravolt molt tancat al costat d’una zona anomenada Les Pollineres, on aparcarem els cotxes.

Itinerari: Seguirem a peu per la pista, en pujada, fins arribar a l’estany i al refugi dels Estanys de la Pera (amb guarda). Al costat del refugi hi ha marques de GR, per la dreta, que seguirem.

El coll de Perafita és molt visible ja en la distància. Tot i que el sender, algun cop es perd, no hi ha dubte respecte a l’ascensió,

Arribarem al fons d’un circ, amb algunes zones d’aiguamolls,  a la zona del Clot del Port, que salvarem per la dreta, per aconseguir per un camí en pujada i ziga-zagues, el Port de Perafita (2.587 m – 2 h) Girarem a l’esquerra, en direcció Oest-Sud-Oest, i seguirem la còmoda cresta herbada que va superant alguns turons, fins aconseguir, finalment, el cim del Pic de Perafita (2.756 m – 3 h) on hi ha un gran nombre fites que li donen nom al cim. Bona panoràmica de 360º.

Baixarem per la cresta en direcció Sud-Sud Oest, sense dificultats, tot i que en algun tram haurem de fer servir les mans per superar alguna roca.

Seguirem les marques del GR, que ens acostaran per un turó herbat, davant la mateixa mola del Monturull. Estarem al Coll de Claror (2.570 m – 3 h 30 m)

Des de el coll de Claror, si tenim temps, podem pujar al pic de Monturull. Per pujar-hi passarem unes roques per la dreta, avançant després per un terreny molt descompost. Un camí clar que zigzagueja sense parar ens acosta fins a un graó de roca, on novament ens haurem d’ajudar de les mans. Poc després arribarem al pla cim del pic de Monturull (2.761 m – 4 h 30 m) El cim del Monturull està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Baixarem per on hem pujat, fins al coll de Claror. Per fer aquest segon cim s’han d’afegir dues hores al temps de la ressenya i es recomana dur també el dinar i aigua suficient.

Nosaltres baixarem des de el coll per un camí gairebé imperceptible zigzagueja fins a la base del cim, en el torrent del Clot de Claror. Al costat de la bassa de Claror neix un camí que, per la dreta, baixa fins a part final (de desaigua) de l’Estany Gran de la Pera.

Baixarem seguint el GR i travessant la pista tres vegades, fins a les Pollineres, on tenim els cotxes aparcats.

Observacions: Aquesta excursió ens permetrà caminar per les comarques de l Cerdanya i de l’Alt Urgell i per Andorra, a partir de l’estany de la Pera, on un refugi de muntanya ens pot servir en cas de necessitat.

Es tracta d’una ascensió fàcil, encara que ens haurem d’ajudar de les mans en algun lloc.

Vàrem fer aquets cims el 16 d’octubre de 2010, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2010/09/pic-de-monturull-2761-m-pic-de-perafita.html

Dinarem a l’Hostal Pas de la Pera a Aransa, tel. 973 51 50 01 – www.pasdelapera.com

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.