diumenge, 8 de setembre del 2019

Rasos de Peguera – L’Aiguadora (o l’Aigua d’Ora) (1.892 m)

Dissabte 7 de setembre de 2019

Ubicació: Comarques del Berguedà i el Solsonès.

Temps aproximat: 7 h 15 m

Desnivella: 1.160 m (negatius) – 175 m (positius) acumulats.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a Berga, passant per l’autopista Terrassa – Manresa i l’Eix del Llobregat. Ens pararem a fer el tallat a Cal Rosal i seguirem en direcció a Berga.

Un cop a Berga i seguint la carretera que va cap a Cercs, tot just sortint del primer túnel, i desviant-nos per agafar la carretera que va a l’estació d’esquí dels Rasos de Peguera (hem de girar on hi ha el restaurant Estany Clar) anirem fins a dalt de tot de l’estació d’esquí, al punt conegut com la Creu del Cabrer (1.885 m), on aparcarem els cotxes.

No hi ha correspondència total entre alguns topònims reals i els que surten en aquest mapa (1/50.000, ICGC)

Itinerari: La Creu del Cabrer (1.892 metres d'altitud), està en un coll al costat dels Rasos de Peguera, a la plaça a on acaba la carretera

Començarem a caminar per una pista en direcció nord que baixa cap a les Saleres de Catllarí.

La pista fa un revolt a l'esquerra fins el coll de Peguera (és pot anar seguint de dret pels prats). Des de la sortida tindrem al davant el Cap Llitzet de la serra d'Ensija i la Roca Gran del Ferrús, amb la paret de la Gallina Pelada.

00:45: Coll de Salomó (1.670 m) a la dreta és veu sota un gran roc la casa del Castell del poble ja deshabitat de Peguera. Girarem cap el nord-oest (GR-107).

01:00: Coll del Ferrús (1.640 m) entrebat a la Roca de la Bruixa. Deixarem a la dreta el camí que porta a la casa del Ferrús. La pista revolta i baixa dins el bosc de pins, fins a sortir en uns prats sota la casa de la Plana amb la visió més espectacular de la Gallina Pelada. Creuarem l'Aiguadora, aquí amb el nom d'Aigua de Llinars, seguirem a l’esquerra (GR 107-1) i entrarem en el Solsonès.

01:45: Font del Pi (1.500 m). Cases, unes senceres i altres en ruïnes, que rodejaven l'antic hostal. Seguirem per la pista de la dreta que s'enfila (és l'única pujada de l'excursió) i arribarem al:

02:15: Coll d’Aubí i de seguida Portell de Graells (1.600 m) obert en la carena de la Serra dels Prats (deixarem el GR 107-1). Vista cap a les muntanyes del Port de Comte, la Serra del Verd i el Cadí, el Pedraforca, la Vall d'Aigua de Valls, la Serra d'Ensija i els Rasos de Peguera. La pista segueix molt a prop de la carena.

02:30: Coll de Prats (1.580 m), cal seguir, tot i perdre la gran panoràmica, i ho farem per una pista en direcció sud que revolta el turó de Santa Margarida.

03:00: Ruïnes de Can Ripollès (o Ripallès) i font del Pedregam, en una coma amagada. S'acaba la pista, i continuarem per un sender desdibuixat seguint el fil del vailet o pastor elèctric, entre vegetació, gens definit, baixant per sobre un gran clap de roures, fins a uns conreus abandonats i les ruïnes de Sorribons (ara som al Berguedà), fins a uns conreus ja per sota del:

03:45: Collell (1.280 m). Masia amb la capella romànica de Santa Magdalena al costat. A sobre, destaca en un cap del serrat, Montclab, casa i capella de Sant Pere (aquesta part a la banda del Solsonès). Deixarem la casa i la comarca del Solsonès. La pista baixa en giragonses que és poden tallar, passant a tocar la casa de la Costa.

04:15: Sant Salvador (1.220 m) capella romànica a l'extrem del Pla de les Moles i voltada de verds prats. Girarem a la nostra dreta i seguint la pista arribarem a Can Fontanella. D’aquí anirem a la carretera asfaltada que seguirem a l’esquerra en baixada, un petit tram fins a trobar marques del GR-1.2 a l’esquerra, que seguirem per una pista amb força pedres al principi.

La baixada és forta i de mal caminar per les moltes pedres de la pista. Al sortir d'aquest barranc el camí segueix una balconada aèria, arran de cingle. Amb un parell de revolts més, s'arriba a una:

05:30: Font (1.080 m) arran del camí i davant de la capella de Santa Coloma (Llinars), també romànica, bastida sobre un turonet. Seguirem la pista, ja enquitranada, tocant al torrent (afluent del l’Aigua de Llinars 500 m mes endavant) i a uns escassos 50 m, a la nostra esquerra, hi ha el roure singular de la foto. Continuarem baixant. Arribarem al pont del riu Aigua de Llinars on hi conflueix el torrent esmentat i comença el càmping.

05:45: Can Jaques (920 m) havent traspassat l'Aigua de Llinars que gairebé hem vist néixer. Davant mateix de la masia tenim l'entrada al Càmping d’Aigua d’Ora.

Un cop aquí, ens recollirà el servei de Taxis Ernest Soler, tel.: 93 821 23 72 – 609 076 246 que ens traslladaran fins a Rasos de Peguera on tenim els cotxes (Preu per una furgoneta de 8 places: 60.- Euros)

Observacions: Podríem dir que es tracta d’una excursió a l’inrevés, doncs sortirem del punt més alt i anirem baixant fins al punt final (excepte una pujada de 100 m).

Els Rasos de Peguera són un autèntic jardí natural. Travessar-los, entre pinedes oloroses i pradells de migdiada, és com fer un viatge al Canadà. Serà una excursió poc cansada, perquè puguem assaborir relaxadament la bellesa del paisatge.

Com que segurament arribarem més tard de les quatre de la tarda, ens endurem quelcom per menjar a banda de l’esmorzar.

Baixant dels Rasos, ja amb el cotxe ens podem acostar a veure el Pi de les Tres Branques. Per la mateixa carretera dels Rasos (BV-4243) es fàcil acostar-se al Pla de Campllong on hi ha el Pi de les Tres Branques i el Pi Jove.

Una mica després del km 5, a ma dreta surt el camí i al cap de 800 m ens trobarem amb el Pi (mort fa més de 100 anys, actualment monument de fusta i ferro, després dels atemptats de 2014 i 2016). Si continuem el camí 100 m més endavant, a l’esquerra comença el caminet (en el límit dels camps) que ens porta al cap de 250 m al Pi Jove (malauradament ara també mort a causa de més atemptats).

Més informació d’aquests dos arbres monumentals a: https://plantipodes-am.cat/fitxes/pitresbranques.html

Verdaguer li va dedicar el poema: "Lo Pi de les Tres Branques":

“... Com eix Pí maravellós
mon regne posá tres branques,
foren tres regnes en un,
ma corona'ls coronava.-
...
preguèm que sia aqueix Pi
I'arbre sagrat de la patria."

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.