diumenge, 3 de novembre del 2019

Taga (2.035 m)

Dissabte 2 de novembre de 2019

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem direcció a Vic, fent parada abans a Les Quatre Carreteres de Tona a fer el tallat. Després seguirem, passarem Vic i anirem fins a Ripoll, on ens desviarem en direcció a Sant Joan de les Abadesses. A l’entrada de Sant Joan de les Abadesses, a l’esquerra, trobarem la carretera que va fins a Ogassa.

Arribem amb cotxe fins a Ogassa des de Sant Joan de les Abadesses i una pista de ciment ens porta fins a la parròquia de Sant Martí d’Ogassa sense cap dificultat. Just al darrera de l’església hi ha espai per aparcar. El camí comença a l’església i està degudament indicat amb un cartell al costat de l’església que ens obliga a deixar la pista i amb marques circulars blanques amb el centre verd a partir d’aquell punt.

Itinerari:

Després d’aparcar darrera de l’església de Sant Martí d’Ogassa seguirem la pista en direcció a Bruguera i Ribes de Freser. Veurem un rètol que ens indica que hem de sortir de la pista. Uns indicatius circular blancs amb el centre verd ens guiaran fins a la Portella d’Ogassa des d’on ja veurem el cim del Taga.

Als pocs metres d’iniciat el recorregut trobarem un filat, hem d’obrir-lo i tornar-lo a tancar per evitar que s’escapi el bestiar. La pujada és forta i segueix el recorregut del Torrent de la Font de Freixe deixant-lo sempre a la nostra esquerra. El camí va fent ziga-zagues tot pujant.

En 20 minuts arribem a un abeurador ja en el llindar del límit dels arbres i continuarem pujant. Passarem tot seguit pel costat de la Font del Freixe i arribarem fins el camí de Bassaganya (un petit camí que baixa a la nostra dreta).

Durant la pujada les pastures es fan cada vegada més evidents fins arribar a la Portella d’Ogassa. Poc a poc tenim el petit coll més a prop, passarem per un filat que tancarem darrera nostre i en poc temps ja haurem arribat.

En aquest punt la pujada ja es fa molt més suau. A la nostra dreta tenim el Puig de Coma d’Olla (1.938 m.) i més enllà el Puig Sestela (2.013 m.). A l’esquerra veurem el cim del Taga i la direcció a prendre entre els prats. Ja només ens queda enfilar cap al cim, seguint la cresta, per arribar-hi en una mitja hora, pujant per les suaus rampes d’herba, vorejant el collet de Coma Llonga, que ens quedarà lleugerament as l’esquerra, i pujarem sense més, la darrera rampa del Taga, on una gran creu blanca ens indica que hem arribat al cim (2.035 m. – 2 h. 15 m.)

La vista des del cim és espectacular. Cap a l’oest podrem veure el Pedraforca, al nord la vall de Nuria, el camí dels Enginyers, Bastiments… Als nostres peus els prats que acabem de passar. També podrem veure Queralbs, Sant Joan de les Abadesses… Val la pena quedar-s’hi una estona i contemplar el paisatge. En un dia clar podrem veure també el Canigó, Montserrat...

La baixada és pot fer pel mateix camí.

Observacions: Ja vàrem fer aquest cim el 12 de novembre de 2016 i el 4 de novembre del 2000. Aquí teniu els enllaços:

L’església de Sant Martí d’Ogassa és romànica. Originalment va ser consagrada a finals del s. X i va ser refeta i consagrada de nou el 1024 i modificada el s. XII.

El Taga, a la comarca del Ripollès, és una de les muntanyes més emblemàtiques de Catalunya (inclosa dins la llista dels 100 cims de la FEEC) i un clàssic de l’excursionisme, ja que es tracta d’una ascensió relativament senzilla i amb un reconfortant premi un cop a dalt: una panoràmica dels Pirineus i de Catalunya, impressionant. Fins hi tot diuen, que si el dia és molt clar, i a primera hora del matí, s’arriba a veure el mar!

Dinarem al restaurant Can Costas, d’Ogassa, tel.: 972 720 293, Avinguda de les Mines, 20, web.: http://www.restaurantcancostas.com/  Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.