diumenge, 5 de juliol del 2020

Alàs – Ortedó – Cerc - Alàs (1.171 m)

Dissabte 4 de juliol de 2020

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 5 h (14,8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 passant pel Bruc, Igualada i sortint per la sortida 545. Passarem per Jorba i Calaf. Ens aturarem a fer el tallat a Ponts.

Després seguirem en direcció a la Seu d’Urgell, passant per Oliana, Coll de Nargó i Organyà. Passarem per la Seu d’Urgell i anirem fins a Alàs per la N-260, on aparcarem al costat del camp de futbol d’Alàs.

Itinerari: 0 h: Camp de futbol d’Alàs (710 m). Començarem a caminar, prop del pont d’Alàs, abans anomenat “Palanca”. Al segle XVI, quan Alàs era una possessió dels canonges d’Urgell, uns ciutadans de la Seu hi van anar de nit per calar-hi foc perquè pensaven que els pilars que el sustentaven desviaven l’aigua del Segre durant les crescudes i la enviaven de dret a la ciutat de la Seu. Avui, amb el riu canalitzat, aquestes sospites ja han desaparegut del tot. Ens dirigirem cap al poble d’Alàs per un petit camí.

15 min: Alàs (745 m). Passarem per davant de l’església i agafarem la pista que ens portarà a l’ermita romànica de la Mare de Déu de les Peces.

1 h: Cal Marquet (925 m). Cal Marquet és una sòlida construcció que encara conserva molts elements de l’arquitectura tradicional de la zona. Enllaçarem aquí amb una pista que, seguint les marques de la volta a Lletó, ens pujarà fins a Banat.

1 h 45 min: Banat (1.094 m). Passat Cal Marquet, ja veurem, dalt de tot, les cases de Banat, de les que hi ha constància documental des de l’any 860. Com a testimoni d’aquests temps en queda l’església de Sant Romà.

Deixarem el camí de la Volta a Lletó per anar cap a Ortedó per una pista que enllaça amb la carretera d’Ortedó. Girarem a la dreta i continuarem caminant per la carretera asfaltada en direcció oest cap a Ortedó.

2 h 15 min: Ortedó (1.145 m). Baixarem pels carrers del poble, tot passant pel davant de Cal Ribó, una de les cases més antigues del país. A la dovella central de la portalada hi ha l’escut de la casa. A la dreta hi trobarem la porta de la capella, que és de començaments del segle XVIII.

A la sortida del poble, a l’alçada del cementiri, travessarem la carretera i seguirem per un camí que dóna accés a un xalet. Al final d’aquest camí surt un corriol que transcorre per un bonic alzinar fins a enllaçar amb una pista. Girarem a l’esquerra i, tot passant per una roureda arribarem a la carretera asfaltada per la qual baixarem fins el coll de Bentanacs.

3 h 15 min: Coll de Bentanacs (1.020 m). Al coll de Bentanacs la carretera gira a l’esquerra i, a mà dreta, surten dues pistes en direcció nord. Al costat d’aquesta cruïlla també comença a baixar un corriol que ens portarà fins al poble de Cerc.

3 h 30 min: Cerc (875 m). Travessarem el poble passant per la font, creuarem la carretera i continuarem per la pista que puja cap a Sant Antoni, tot seguint altra vegada els senyals de la volta a Lletó. Pujarem fins al coll que hi ha abans del turó on està situada l’ermita de Sant Antoni.

Des del coll de Sant Antoni, deixarem la pista i ens dirigirem per una pista que surt a la nostra dreta en direcció a Alàs (pal indicador)

Després d’un tram en baixada, entre camps de conreu sortirem a la carretera asfaltada. Seguirem cap a la dreta, direcció Alàs.

4 h 50 min: Alàs (745 m). Baixarem en direcció al riu pel mateix camí que hem pujat.

5 h: Camp de futbol d’Alàs (710 m) Fi de l’itinerari.

Observacions: Ens endurem el dinar. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.