diumenge, 14 de març del 2021

D’Olesa a l’aeri de Montserrat (165 m)

Dissabte 13 de març de 2021

Matinal

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 3 h 15 min (10,9 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem fins a l’estació dels FGC d’Olesa de Montserrat, on aparcarem.

Itinerari: Començarem a caminar a l’estació dels ferrocarrils d’Olesa de Montserrat (FGC)

Olesa - Colònia Sedó:

Sortirem de l’estació i agafarem el carrer de Barcelona. Passarem una rotonda i girarem a l’esquerra per passar per sota del pont del tren. A la nostra dreta un sortidor de benzina i un Lidl. Passarem per una altra rotonda i per sota de l’autovia de l’Eix del Llobregat. Agafarem la C-1414 i passarem pel pont sobre el riu.

Passat el pont, girarem a la dreta per la carretera que segueix pel costat del riu i va a la colònia Sedó. Es un tram no gaire amable de carretera on no hi ha gaire lloc per a caminar.

Arribarem a la Colònia Sedó, una antiga colònia tèxtil que aprofitava la força de l’aigua procedent de la resclosa del Cairat, que per mitjà d’un aqüeducte, feia caure l’aigua des d’una bona alçada per fer moure una turbina que subministrava la força mecànica suficient per a moure, per mitjà d’engranatges i corretges, tot una pila de telers.

El museu, es molt interessant. Sobretot si s’agafa una visita guiada. Molt interessant la turbina i els passadissos que s’han habilitat per allà on passava l’aigua. També hi ha una demostració a petita escala de com funcionava la turbina. A més, passen un vídeo molt ben fet, dins mateix de l’antiga canalització d’aigua.

Les colònies eren petits territoris feudals on en comptes del senyor del castell hi havia l’amo de la fàbrica. Es tractava d’agafar famílies senceres per a fer-les treballar en aquests colònies. Les dones, treballaven als telers i els homes feien les feines pesades. Tot es transportava amb matxos. Les famílies cobraven el jornal amb vals, que desprès gastaven en el lloguer de l’habitatge i en l’economat. La colònia era com un poble amb la seva església i tot. Nosaltres no ens aturarem a fer la visita i seguirem el nostre recorregut.

Podrem veure que l’antiga colònia, ara està aprofitada per un polígon industrial.

Enfilarem la carretera amunt. Girarem a la dreta, passarem per sota del pont de l’aqüeducte i uns metres més enllà trobarem una porta amb una escala que baixa. Allà podrem veure l’antiga església, en ruïnes i el que havia estat la plaça central de la colònia, enjardinada, la casa dels senyors i un conjunt d’antigues cases en ruïnes. D’altres, les més noves, encara es fan servir en l’actualitat.

Un cop vist tot això, enfilarem escales amunt, sortirem per la mateixa porta on hem entrat i seguirem per la carretera que ens durà a la urbanització de Can Vinyals.

Colònia Sedó – Carretera C-55 i camí de Sant Jaume:

Pel camí que va a la urbanització de Can Vinyals, anirem veien tota l’estona el famós aqüeducte que va fins la resclosa del Cairat. Hi ha trams que estan millor i altres que estan en un estat ruïnós.

Abans d’arribar a l’ urbanització hi ha un mirador amb una bona panoràmica sobre Olesa.

Travessarem can Vinyals i seguirem per la carretera fins a un encreuament on se’ns uneix una altra carretera per la dreta. I seguirem un bon tros mes fins arribar a la carretera C-55 (Eix del Llobregat).

Allà girarem a la dreta i baixarem uns metres per la carretera. Hi ha un punt, abans del pont on hem de travessar-la. És un punt perillós però hi ha bona visibilitat. Cal anar molt en compte perquè aquesta carretera és molt transitada.

Una mica més enllà, passat el pont, ja podrem deixar la carretera. Comença el camí de Sant Jaume.

Carretera C-55 pel camí de Sant Jaume fins l’Aeri de Montserrat:

Tot encetat el camí de Sant Jaume, veurem un trencall a mà esquerra amb un camí encimentat que baixa al riu. Podrem veure una bona panoràmica del riu i de l’immens pont de la carretera. Paga la pena la marrada.

Tornarem al camí de Sant Jaume i uns metres més amunt tenim un petit mirador sobre el riu. Ja es veu el Monestir.

Seguirem pel camí i no trigarem gaire en arribar al trencall del camí que va cap a Sant Salvador de les Espases. Vàrem pujar a Sant Salvador de les Espases, just fa un mes, el dissabte 13 de febrer, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2021/02/sant-salvador-de-les-espases-448-m.html . Molt recomanable.

Seguirem, i més enllà veurem el trencall de la Puda, un antic balneari del que només queda un edifici en ruïnes. Agafarem el camí que puja per la dreta i es va enfilant amunt. Bones panoràmiques de la carretera i el riu. Una mica més amunt arribarem al coll, on hi ha una caseta. Aquest és el punt culminant. A partir d’ara tot serà baixada.

Arribarem a una altra cruïlla. Vistes del cap de Canals i la Serra Llarga. Agafarem a l’esquerra.

Anirem baixant cap el riu. Tornarem a veure el Monestir.

El camí fa un tomb, seguint el riu i ja podrem veure la resclosa del Cairat, des de on s’agafava l’aigua que molt més avall faria moure la gran turbina de la colònia Sedó per proporcionar l’energia necessària per els telers.

A l’altra banda vista del Tossal Rodó i can Tobella. Magnífica vista.

Seguirem avall fins a la cruïlla del camí que va a can Tobella. Nosaltres anirem a l’esquerra. El camí aquí passa tan a prop de les vies que podrem veure passar el tren, una mica més amunt.

Seguirem fins que trobarem un pal indicador i ens posarem dins el bosc. Veurem un altre pal indicador del camí de la sal. El camí passa tota l’estona pel costat del riu on veurem la carretera a l’altra costat. Bones vistes del Monestir.

Una mica més endavant ja veurem el pont de l’aeri. Passarem per sota del pont i trobarem un camí a la dreta que puja fins l’aeri i l’estació dels FGC. Fi de trajecte.

Agafarem el primer tren que passi, fins a Olesa de Montserrat on agafarem els cotxes per tornar a casa. Passa un tren cada hora, als tres quarts (13:45 – 14:45 – 15:45....) i triga uns 10 minuts a arribar a Olesa.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/olesa-de-montserrat-aeri-de-montserrat-67814937

Observacions:

Llocs d’interès de la sortida:

- Conjunt exterior de la colònia Sedó i aqüeducte.

- Museu Colònia Sedó (molt recomanable)

- Antic Balneari de La Puda.

- Resclosa del Cairat i Tall a la Roca per on passa el camí.

- Tot el camí de Sant Jaume des de la carretera fins a l’aeri (vistes)

Dinarem a casa.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.