diumenge, 3 d’octubre del 2021

De Sadernes a Sant Aniol d’Aguja i el gorg Blau (623 m)

Dissabte 2 d’octubre de 2021

Ubicació: Comarca de la Garrotxa.

Temps aproximat: 5 h (15,3 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’AP-7, aturant-nos a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny i seguint, tot seguit, fins a la sortida 6 on anirem en direcció a Banyoles / Olot per la C-66 fins passat Sant Jaume de Llierca, on ens desviarem a la dreta passant per Montagut i fins a Sadernes. Passarem pel costat del pont medieval de Llierca, del s. XIV d’un sol arc i amb una considerable alçada respecte al riu i que podem parar a visitar a la tornada.

Un cop a Sadernes veurem l’església romànica de Santa Cecília, que és del segle XII. Davant hi ha Can Galceran, on el 31 de desembre del 1872, durant la tercera guerra carlina, s’hi van amagar els ,prínceps Alfons de Borbó i d’Àustria-Este i la seva dona, Maria de les Neus de Bragança. Actualment hi ha el restaurant l’Hostal de Sadernes on dinarem. Tel.: 972 68 70 77.

En arribar a Sadernes hem de passar pel davant de l’Hostal de Sadernes i seguir la pista principal. En pocs metres trobarem una barrera (oberta fora de l’època d’estiu). Aquí ens indicaran si podem seguir endavant amb el cotxe o si hem de deixar-lo a l’aparcament que hi ha al costat de la barrera.

Itinerari: Des de l’aparcament començarem a caminar i baixarem un curt tram per anar a sortir a una pista que agafarem a la dreta. Caminat aproximadament 1,1 km, arribarem al trencall del pont d’en Valentí (30 min)

Baixarem pel sender en direcció a Oix, travessarem la riera pel pont romànic i seguirem a la dreta. Aviat deixarem el camí de Talaixà a l’esquerra (40 min) i seguirem per la pista de la dreta, en baixada, sempre per un sender molt marcat – senyals de color groc – resseguirem el riu.

Passades les ruïnes d’un antic molí (55 min) sortirem a una pista que deixarem per endinsar-nos a la plana de la Muntada. Travessarem el riu al cap de poc i arribarem al Comarell (o Gomarell) (1 h 15 min), petita resclosa d’on agafa l’aigua el veí poble de Montagut. Atenció: cal no travessar el riu per damunt de la resclosa i seguir el camí que tenim a la dreta i que segueix pel costat del riu i dels seus gorgs. El camí ascendeix fins a enllaçar amb el GR-11 (1 h 45 min)

Agafarem el GR transpirinenc. Després de passar una balconada, seguirem sempre pel sender GR.

Per arribar a Sant Aniol anirem a buscar la passarel·la penjada que supera el riu, situada a l’est de l’ermita. Superat aquest pas, girarem a l’esquerra i el camí ens portarà a Sant Aniol (2 h 45 min)

Aquest indret va servir d’inspiració a l’escriptor Marià Vayreda a finals del s. XIX.

Des de Sant Aniol, agafarem el camí que ens portarà, camí amunt seguint les indicacions d’un rètol situat a prop de l’ermita per arribar fins al gorg Blau, de gran bellesa. Seguint riera amunt podem arribar en 15 minuts al Salt del Brull. En èpoques d’abundor d’aigua ha de ser espectacular.

Tornarem pel mateix camí.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sadernes-sant-aniol-daguja-gorg-blau-85376627

Observacions: “Les immenses cingleres que, com les runes d'un amfiteatre colossal, mig clouen la vall diminuta de Sant Aniol, semblava que m'anessin a caure a damunt, i les boscúries d'alzines que s'estenien a banda i altra, des del repeu de les cingleres fins a les clapisses de Bassegoda, fosques com eren, pareixien les negres tapisseries que endolaven el grandiós temple on s'hi celebraven els funerals de les meves il·lusions.” Marià Vayreda “La Punyalada” Barcelona: Edicions 62, 1980 Pàgina 47.

“Els de Montagut i Tortellà, seguits dels de Sadernes, ja corrien riera avall, com els de Talaixà, Oix i Beget emprenien les marrincoles del Salt de la Núvia” (Pàgina 53)

Sant Aniol representa l’inici del conflicte, on l’Albert s’ha de trobar amb la desitjada Coralí a l’Aplec que sempre se celebrava, i se celebra encara, cada diumenge de Pasqua Granada. És el cor de la vall, el peu del compàs a l’entorn del qual gira tota l’obra. Un indret màgic que no deixa ningú indiferent per la grandiositat de les parets que l’emmarquen.

Sant Aniol d'Aguja és una església romànica del s. XI del municipi de Montagut i Oix (Garrotxa). Aquest edifici és a la vora de la riera de Sant Aniol, que passa a prop del seu absis, i al fons de la vall d'Aguja (o de Sant Aniol). L'església, també anomenada Sant Aniol d'Uja i Sant Aniol d'Aguges.

A l'alta edat mitjana havia estat seu d'un monestir benedictí del mateix nom i més tard d'una parròquia i d'un santuari. Davant de l'església hi ha la casa de Cal Sastre, antiga rectoria i refugi, actualment en rehabilitació.

Aquesta ermita està situada en una vall envoltada d’escarpats cims i per tal d’arribar-hi passarem pels gorgs del riu Llierca.

Ruta senzilla i ben marcada fins al Gorg Blau passant per la resclosa de Gomarell i altres punts d'interès, i passant per l'ermita de Sant Aniol d'Aguja.

El Gorg Blau de Sant Aniol d’Aguja és ideal pels amants del senderisme, barranquisme o l’escalada. A més, en el recorregut podem aprofitar per visitar el Salt del Brull, un preciós salt que s’imposa entre roques les quals envolten un gorg espectacular.

Vàrem anar a Sant Aniol d’Aguja el 6 de desembre del 2000, aquí podeu veure la ressenya: http://maifemcim.blogspot.com/2000/12/sant-aniol-daguja-440-m.html

Dinarem al restaurant l’Hostal de Sadernes, tel.: 972 68 70 77.

Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.