dissabte, 27 d’agost del 2022

Gorgs de la Riera de Mergançol (903 m)

Dissabte 27 d’agost de 2022

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 3 h 45 min (8,9 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada en direcció a Berga. Passat Berga ens desviarem a la dreta en direcció a Vilada on ens aturarem al bar restaurant Comelles a fer el tallat, c/. Teodor Miralles, 15 (al costat de la carretera)

Després seguirem fins a Borredà i aquí seguint la carretera que porta a Ripoll trobarem, a l’esquerra, la carretera que porta fins a Sant Jaume de Frontanyà.

Aparcarem el més a prop possible de la confluència d’aquestes dues carreteres (hi ha una petita esplanada per deixar el cotxe)

Itinerari: Començarem a caminar seguint la carretera que porta a Sant Jaume de Frontanyà. Després de 1,6 km, trobarem a la dreta, un desviament que porta al Càmping Matamala. L’agafarem. Passarem per la zona de bungalows del càmping. Al final d’aquesta zona, surt un camí, a la dreta, en baixada, que és el que hem d’agafar.

Després de caminar uns 500 metres arribarem al Gorg de Mergançol.

Més endavant passarem pel costat d’un salt d’aigua.

Després entrarem a la fageda dels Desigs, un fantàstic camí de faigs, una imatge preciosa que canvia completament l'aspecte del bosc on estàvem. A partir d'aquí durant uns 650 metres creuarem cinc vegades més la riera, enmig d'aquest tram just a la nostra esquerra i en direcció nord, passarem pel costat d'un gorg del que no en sabem el nom. El gorg te una bonica caiguda d'aigua sobre una gran roca de forma escalonada, sense arribar a ser un salt d'aigua.

Seguint la traça, arribarem al Gorg Petit i una mica més endavant, al Gorg dels Desitjos. És un dels gorgs més coneguts de la riera Mergançol, no per la seva grandària, però si per la seva bellesa, amb un salt d'aigua força ample que baixa per entre les roques.

Bassa de la Dama o Gorg de Canet, un gorg de mida mitja amb una bonica caiguda d'aigua sobre les roques, sense arribar a ser un salt d'aigua, igual com passa amb el gorg del Tell o de Matamala, al que ben seguit arribarem, un gorg petit però de gran bellesa degut a que l'aigua baixa per sobre la roca molt esculpida, aquí travessarem la riera.

Tornarem pel mateix camí que hem vingut, fins al Gorg de Mergançol, on deixarem el camí d’anada i seguirem a l’esquerra per un altre camí.

Gorg de l’Enclusa. Aquest té una bona caiguda d'aigua, la resclosa és com una paret en mig del riu ja que està construïda en un lloc molt ample i per tant té una llargada significativa, també es veu el rec que portava l'aigua al molí.

El camí discorre paral·lel al riu i en molts cassos cal travessar-lo per passeres fetes amb pedres, que alguna vegada són inestables, en molts casos ens podem mullar una mica els peus.

Gorg del Collonut. Es tracta d'un petit gorg d'uns 4x4 metres amb la seva resclosa i amb un salt d'aigua artificial mig derruït construït pel molí del Sobirà.

Més endavant passarem per un antic molí: Molí de Campalans. Tot i que el molí ja existia des de la baixa edat mitjana, l'actual edifici és una construcció del s. XVIII que segueix l'esquema tradicional de la masia d'estructura clàssica i de petites dimensions. És un edifici de planta baixa, un pis i golfes, cobert a dues vessants i amb el carener perpendicular a la façana de llevant. Al sector de llevant hi ha una pallissa coberta amb el ràfec de la teulada i al costat de migdia un altre pallissa, més moderna i oberta, coberta amb teulat gairebé pla.

El molí conserva la resclosa i bona part del rec. Els últims moliners del molí de Campalans foren la família Cervera Vilarrasa que també feien de masovers (1958)

El gorg Verd i un altre molí. Seguirem i arribarem al gorg del Molí del Sobirà. El Molí fariner de Sobirà és una construcció del s. XVIII que segueix el model de masia d'estructura clàssica, amb planta baixa, pis i golfes, coberta a dues vessants i amb el carener perpendicular a la façana, orientada a migdia. La teulada, amb teula, llata i bigues de fusta, té un important voladís que aixopluga la balconada del primer pis i de les golfes. Al sector de llevant i de ponent l'edifici té adossada les pallisses, cobertes amb teulades d'una sola vessant. Les finestres del primer pis i les golfes tenen llindes de fusta igual que la porta, situada al bell mig de la façana, i les finestres de la planta baixa. Va funcionar fins a mitjans s. XX.

Un mas molt bonic que encara mostra la sortida d'aigua de quan feia la funció de molí, aprofitant la força hidràulica de la riera.

Gorg de la Ribera, un petit gorg amb la seva resclosa, en una zona molt bonica del riu just a sota del poble de Borredà.

Passarem per unes cases i quan ja estiguem arribant al punt de sortida i arribada, després de fer un tram de carretera, ens desviarem a l’esquerra per anar a veure el Salt del Gorg.

El Salt del Gorg és un saltant d’aigua d’uns 20 metres, a la riera de Mergançol, sota mateix del poble de Borredà, al costat de can Tisoi. Es fa servir com a lloc de bany, i les aigües són molt netes. Arribarem fins al gorg a través d’un camí que serpenteja durant 5 minuts.

És el més espectacular de tota la riera de Mergançol; es troba situat sota el nucli urbà de Borredà i destaca per que combina dos elements geològics d'aquest curs d'aigua: un salt d'aigua, i un gorg.

La riera l'haurem creuat catorze cops, remullant-nos els peus en alguna que altra ocasió.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gorgs-de-la-riera-de-mergancol-borreda-111992254

Recorregut en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/6309f9d087d8753fa39ba103

Observacions: ELS GORGS I LA RIERA DE MERGANÇOL

No gaire lluny de Berga es troba el poble de Borredà. En el terme municipal i desembocant al pantà de la Baells, hi passa la Riera de Mergançol (o també riera de Merdançol (ICGC) i fins hi tot riera de Borredà, el tram del municipi de Borredà).

La Riera de Mergançol és un afluent de l'esquerra del riu Llobregat, la riera neix a uns 1.300 metres d'altitud als serrats pre-pirinencs i més concretament al vessant al sud de la Serra del Catllaràs i de Sant Jaume de Frontanyà. La seva conca s’estén pels municipis de Castell de l'Areny, Borredà i Vilada i desemboca a l'embassament de la Baells. Amb una conca de 99 km2, la longitud de la riera no té més d'11 km i té un cabal força pobre. La riera s'alimenta dels torrents de Casadejús, del Pontarró o de Vilada, Capdevila, de Cercosa i de la Baga per la seva dreta i dels de la Font del Cirer i dels Solans per l'esquerre.

La Riera del Mergançol destaca per el bon estat de conservació del seu paisatge de ribera; hi són abundants les vernedes formant una estreta franja a banda i banda de la riera, els avellaners i els tells. Quan a fauna hi destaca el barb i la carpa, el tritó pirinenc, la salamandra, l'escurçó i el llangardaix verd.

Caminarem pel voral de la riera del Mergançol gaudint de precioses cases de temps ja passats en forma de Masos (el Mas Sobirà i el de Mas Campalans) amb molins hidràulics per moldre el gra. Mitjançant l’embassament i el seu corresponent canal portaven l´aigua i per tant, l´energia que feia funcionar el molí.

Es recomanable fer aquesta excursió després de que uns dies abans, hagi plogut, a fi de que la riera tingui un bon cabal d´aigua i poder gaudir de l’espectacular gorg del Salt d´uns 20 m i també d´altres d´alçada menor. Millor fer el recorregut l’estiu o a la tardor, a fi de poder gaudir de la varietat cromàtica que ens ofereix la seva vegetació en aquestes estacions de l´any. La vegetació que hi trobarem mes abundant és el roure martinenc, el boix i força abundant l´avellaner i també el tell de fulla gran.

El nostre itinerari comença i acaba a l'inici de la carretera que va de Borredà a Sant Jaume de Frontanyà, i ens portarà a descobrir la Riera de Mergançol, els seus entorns forestals i muntanyosos tot seguint camins propers a la riera.

L'única dificultat consisteix en les vegades que cal creuar la riera per punts on no hi ha ponts ni pedres, per la qual cosa cal estar disposat a mullar-se els peus o bé portar calçat impermeable de senderisme o dur sandàlies de riu i anar canviant de calçat cada cop que calgui. També valdrà la pena de dur una tovallola per anar secant els peus.

Aquí podeu veure un vídeo d’una excursió per la riera: https://www.youtube.com/watch?v=GRW-yoqqx38&t=159s

EL CASC ANTIC DE BORREDÀ

Borredà es va anar formant al voltant de l'església parroquial de Santa Maria, quedant establert el nucli central antic del poble. L'estructura actual es consolida als segles XVII i XVIII, i queden formats els carrers de la Processó, de Berga, de la Font, de Sant Jaume de Frontanyà, de Dalt i de Manresa. Tanmateix queden delimitades la Plaça Major i la Placeta (Plaça del Padró).

Cal destacar la reconstrucció en pedra de quasi totes les cases d'aquest casc antic, i també la conservació en pedra dels carrers.

Dinarem al Restaurant Baix Pirineu de Borredà, tel.: 93 823 90 60.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.