dissabte, 24 de desembre del 2022

De Vilassar de Dalt a la Roca d'en Toni i la font Freda (424 m)

Dijous 22 de desembre de 2022

Matinal

Ubicació: Comarca del Maresme.

Temps aproximat: 3 h 30 min (10,2 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i pel Cinturó Litoral anirem a enllaçar amb l’autopista C-31 fins a la sortida 92 que anirem en direcció a Vilassar de Dalt, on aparcarem el més a prop possible de l’Ajuntament. Un cop aparcats, buscarem algun bar per fer el tallat.

Itinerari: 0,00 km (137 m). Vilassar de Dalt. Situats a la plaça de la Vila, enfilarem poble amunt (NO) deixant darrere l'església parroquial de Sant Genís i pujant pel carrer d'Àngel Guimerà. Seguirem per una pista sense asfaltar. Paisatge mediterrani, de muntanya, amb pins pinyoners i també alguns de blancs, alzines que guanyen terreny a una secular explotació, daurats ginestars, estepes de flor blanca i fúcsia i herbes aromàtiques que ajunten les seves penetrants essències a les dels pins i conformen una de les sensacions més plaents del nostre bosc mediterrani.

1,13 km (219 m), 0 h 20 min. Bifurcació. Deixarem un trencall a l'esquerra (O) i es continua cap al NE i després NO.

2,17 km (355 m), 0 h 35 min. Bifurcació. Continuarem a ponent i, en uns metres, s'accedeix al coll de la Creu d'en Boquet (km 2,28, 359 m). Es continua en direcció N.

2,38 km (363 m), 0 h 40 min. Bifurcació. Agafarem momentàniament un trencall a la dreta fins a can Boquet. Es tracta d'una masia amb planta, pis i golfes avui deshabitada. És una de les masies més grans de Vilassar, amb teulada de dues aigües i carener perpendicular a la façana, en la qual destaquen el portal i els carreus de pedra que emmarquen les finestres de planta i pis. Adossada a l'edifici, l'ermita de Sant Salvador, amb referències escrites des de mitjan s. XI, té un absis rectangular d'època preromànica, únic a la península Ibèrica, amb àmfores encastades cap per avall al canó de la volta. Un esplèndid lledoner en custodia l'entrada. Al camí d’accés, trobarem uns rètols que prohibeixen el pas.

A l'entorn de la masia, s'albira una bella vista panoràmica que contrasta d'una banda la plana litoral i la muntanya amb els dos Vilassar, el de Dalt i el de Mar. De l'altra, el paisatge de la serra. Al panorama de vegetació abans descrit, cal afegir ara el conformat pels camps de conreu, vinyes i cereals, primaverals catifes verdes esquitxades pel vermell de la rosella i els grocs i blancs delicats de les ravenisses. Aquest mosaic de vegetació i camps és la imatge encara viva de la serra, l'essència de la seva història. Al estar prohibit passar, nosaltres seguirem per la pista en direcció NE.

3,56 km (418 m), 1 h 00 min. Cruïlla. Ens aturarà la presència insòlita del dolmen de Can Boquet, més conegut com a la Roca d'en Toni, punt culminant de l'itinerari i possiblement el monument megalític més prestigiós del Maresme. Els dòlmens són un tipus de sepultura feta amb grans lloses de pedra recolzades sobre pedres verticals. La paraula prové de la llengua bretona, on tol men vol dir taula de pedra. A la cambra interior, s'inhumaven els cadàvers envoltats de les seves pertinences, armes, joies i algunes ofrenes. Els historiadors situen aquesta construcció en el període neolític, al voltant del segon mil·lenni abans de Crist. La zona és rica en jaciments arqueològics, ja que a les rodalies hi ha també les cambres sepulcrals de les coves d'en Pau i de la Granota.

3,64 km (424 m), 1 h 10 min. A pocs metres de la Roca d'en Toni, pujant per un corriol cap al SO, es contempla una altra mostra d'antigues cultures, aquest cop de l'alta edat mitjana. Es tracta de set tombes medievals bastides amb lloses de granit. Es van descobrir l'any 1974 soterrades en un camp de conreu. Alguns historiadors argumenten que les tombes demostren l'abandonament del pla o Marina en l'època post romana, desplaçament que amb el temps donà lloc al naixement dels pobles de Vilassar de Dalt i de Munt. Seguirem cap al nord i després a l'oest endinsant-nos en algunes zones més humides de la serra.

4,05 km (397 m), 1 h 15 min. Cal Senyor. A partir d'aquí, el perfil davalla amb certa intensitat.

4,59 km (355 m), 1 h 30 min. El Malpàs, cruïlla. Agafarem la pista de la dreta (NE), força estreta, en direcció a la font Freda. L'ambient és més humit i les pinedes són substituïdes per alzinars força densos on abunden l'arboç, el bruc boal, el marfull, el roldor i, ocasionalment, algun roure. També hi són presents algunes lianes i plantes enfiladisses com l'heura o la vidalba. Aquest entorn és molt més ombrívol i fresc que no pas el del vessant marítim.

5,08 km (314 m), 1 h 40 min. Bifurcació. En sortir d'un revolt pronunciat, girarem a mà esquerra (S) per un petit corriol esglaonat i amb passamà de fusta que ens conduirà directament a la font Freda en uns altres 50 m i ens farà evocar un món romàntic de temps passats, dels romiatges als santuaris i a les fonts, on es berenava i es ballaven sardanes. Per tornar, es desfà el camí.

10,2 km (137 m), 3 h 30 min. Plaça de la Vila de Vilassar de Dalt, punt de partida i final de l'itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/vilassar-de-dalt-roca-den-toni-font-freda-121710941

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/63a4466f2bd39e72a22b76d9

Observacions: Aquest itinerari dóna a conèixer un dels racons més emblemàtics del Parc de la Serralada Litoral. Es tracta del paratge del dolmen de Can Boquet, més conegut com a la Roca d'en Toni, notable monument megalític instal·lat al bell mig de la serra: història entre natura. També es visita el frondós entorn natural que envolta la font Freda.

Ruta senyalitzada parcialment.

Dinarem a casa.

Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.