dissabte, 21 de gener del 2023

SL-C 123 El Casol de Puigcastellet (729 m)

Dissabte 21 de gener de 2023

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 2 h 30 min (7,9 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem as l’hora esmentada i anirem per la C-17 en direcció a Vic. Abans d’arribar-hi, ens aturarem al bar de Can Pamplona de Vic a fer el tallat.

Després seguirem i un cop passat Vic, enllaçarem amb l’Eix Transversal (C-25) i agafarem la sortida 187 (Calldetenes – Sant Julià de Vilatorta – Folgueroles) i continuarem per la carretera N-141d fins arribar a Folgueroles. Aparcarem al final del carrer Font de la Sala.

Itinerari: Tot el recorregut està senyalitzat amb les marques blanques i verdes dels senders locals.

De Folgueroles a la font Trobada

La sortida d’aquest itinerari la farem al final del carrer de la Font de la Sala, per la pista que acompanya el torrent de Folgueroles. A la nostra esquerra veurem els horts de la Sala, que es reguen gràcies a la reserva d’aigua de la presa de la font Trobada (1), sota el pont de la carretera. Entrarem en aquest entorn per la presa de la font Trobada, que és un antic exemple del maneig d’aigua del torrent de Folgueroles. Es va construir amb l’objectiu d’emmagatzemar aigua per moure el molí de la Sala i regar-ne els horts. El curs del torrent entre la presa i la font Trobada dibuixa la signatura de Jacint Verdaguer a partir d’una proposta creada per l’artista Perejaume amb motiu del centenari de la mort del poeta l’any 2002.

Tot i que el canal de reg ha estat substituït per un tub de plàstic, la presa i les comportes de distribució d’aigües originals mantenen la seva funcionalitat. Seguirem el camí i arribarem a la font Trobada.

De la font Trobada al Mas d’en Coll i al Casol de Puigcastellet

L’itinerari continua per la pista que surt de l’aparcament de la font Trobada i gira a l’esquerra per un camí agrícola envoltat pels extensos camps de les Planes. El camí acaba en una pista ampla. La prendrem a la dreta en direcció al Mas d’en Coll (2).

Una gran alzina ens descobreix la casa de Mas d’en Coll, de la qual es tenen notícies des del segle XIV. Tot i que s’observen algunes transformacions amb materials diversos, la masia conserva l’estètica tradicional i s’acompanya de molts elements bàsics per a l’autonomia de les antigues cases de pagès, com ara un bonic pou d’aigua. A mà esquerra trobarem un cobert singular, es tracta d’un jub que es feia servir per guardar aglans en humit per evitar que es podrissin.

Tot caminant, arribarem a una esplanada de llims grisosos amb una vista panoràmica de Folgueroles, Sant Julià de Vilatorta i la plana de Vic. En aquest punt agafarem un corriol pedregós, a l’esquerra, que aviat es fa planer i que ens portarà fins al Casol de Puigcastellet (3).

Aquest assentament ibèric del segle III aC, de la tribu dels ausetans, va tenir una funció eminentment defensiva i controlava el corredor del Ter cap a les terres gironines. El Casol és constituït per una muralla de seixanta-cinc metres de llarg i dos i mig d’ample que té adossades, per una banda, una torre central i, per l’altra, deu habitacles. En una primera fase constructiva, al segle III aC, es construeix la fortalesa amb els contraforts i es tanquen alguns àmbits. Un segle més tard es tanquen els altres habitacles. Poc després va ser abandonat. Els ocupants d’aquest indret tenien una economia d’autosuficiència basada en la producció de cereals i la ramaderia. La cacera d’animals, com ara el cérvol, el porc senglar i el conill, era una activitat complementària. Les troballes de l’excavació mostren com també utilitzaven llana per teixir, i treballaven l’os, el ferro i el bronze per fabricar eines.

Del Casol de Puigcastellet a Folgueroles

Continuarem per una pista ampla, que baixa fins als camps de conreu i de pastura de Can Garbells. Recordarem tancar sempre els filats ramaders que travessem. En aquest tram cal estar atents a la senyalització perquè hi ha diversos encreuaments. La pista ampla ens portarà de nou als camps de les Planes, on desfarem el camí fins tornar a Folgueroles.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sl-c-123-el-casol-de-puigcastellet-123948326

Observacions: El recorregut travessa zones de conreu, pinedes i rouredes, i permet obtenir excepcionals panoràmiques de la plana de Vic, amb Sant Julià de Vilatorta i el mateix Folgueroles en primer terme. L'excursió és senzilla, agradable i amb poc desnivell.

Quan estiguem gairebé arribant al punt de més alçada de l’itinerari, trobarem la fortificació del Casol de Puigcastellet obra dels ibers ausetans que van controlar el territori de l'actual Osona i van bastir importants poblats i fortificacions en turons estratègics. El Casol de Puigcastellet (segle III aC), situat als primers contraforts de les Guilleries, dominava el corredor del Ter cap a les planes gironines.

Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Extensos boscos i cingleres de vertigen s’aboquen sobre les blaves aigües de l’embassament de Sau.

És la força de la naturalesa la que s’imposa en aquest espai, tot i que sorprèn el ric patrimoni humà que s’hi troba. Masies, castells, ermites, esglésies i monestirs rivalitzen per atreure l’atenció dels que el visiten. Escriptors com Verdaguer ens apropen a aquests paisatges des de la dimensió estètica.

Dinarem en el Restaurant Can Pascual, Pl. Mn. Cinto Verdaguer, 3 – Folgueroles, tel.: 93 812 21 18.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.