diumenge, 3 de setembre del 2023

Roca de Canalda (1.413 m)

Dissabte 2 de setembre de 2023

Ubicació: Comarca del Solsonès.

Temps aproximat: 3 h 30 min (7,6 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 fins a la sortida 582-A que anirem en direcció a Abrera, Olesa de Montserrat, passarem per la ronda exterior de Manresa, Sant Joan de Vilatorrada, Callús, Súria, Cardona i Solsona on ens aturarem a fer el tallat a la Pastisseria El Passeig - ctra. Sant Llorenç.

Després seguirem i passarem per Lladurs. I seguirem en direcció a Sant Llorenç de Morunys, on no arribarem. Abans agafarem un desviament a l’esquerra, i agafarem la carretera L-401. Des de la carretera L-401 (de Pont d'Espia a Coll de Jou), al punt quilomètric 38,2 agafarem la que baixa a Canalda (ben senyalitzada) en 1,2 km.

Itinerari: Sortirem de l’església de Sant Julià de Canalda (1.150 m), pujarem per la carretera i després per una pista que s’enfila dreta pel costat de l’escola seguint el GR1.

Casanova (1). Deixarem el GR i continuarem per la mateix pista, travessarem la carretera i seguirem pujant pel mateix camí.

Roca de Canalda (2). Aquesta impressionant muralla fa quasi dos quilòmetres de llarg i en algun punt supera els 200 m d’alt. A la paret hi conviuen les vies d’escalada amb els nius d’ocells. A tocar de la Roca deixarem la pista i agafarem un corriol a l’esquerra que passa prop de la impressionant paret de roca. Anirem per sota les coves del Moros, l’espluga Malera, la semi agulla del Ditet i ca l’Andreu.

Ca la Rita (3). Aquest racó es coneix amb el nom de la darrera estadant que hi va viure fins els anys vuitanta del segle passat. Sota l’àmplia balma hi ha la casa adossada a la roca, corrals, una font i una era on es podia batre sota aixopluc. Seguirem cap a ponent per un corriol proper a la roca. En la bifurcació següent agafarem el corriol de l’esquerra que primer baixa una mica, després planeja i puja suaument.

Zoo del Pirineu (4). El trobarem seguint una pista a l’esquerra. Passarem per l’esquerra de la tanca del zoo fins a travessar la carretera. Seguirem avall per una pista.

GR1 (5). Girarem a l’esquerra tot seguint les marques vermelles i blanques que ens acompanyaran fins a Canalda.

Rasa de la Costa del Puit (6). Seguirem per la mateixa pista i més endavant, en una bifurcació, anirem per la dreta i de seguida agafarem un corriol a l’esquerra.

Saleres de la Casanova (7). Girarem a la dreta i recuperarem el camí de pujada.

Tornarem al punt d’inici al poble de Canalda. El poble està situat al sector oriental del municipi d’Odèn. Està format per un petit nucli de cases i algunes masies disperses pel territori, arrapades en replans al peu del puig Sobirà. L’església parroquial, dedicada a Sant Julià, és d’origen romànic i ha estat molt modificada en èpoques posteriors. És un edifici d'una sola nau, corresponent a una construcció dels segles XI-XII, que conserva part d'una capçalera – dos absis, manca el tercer – del segle IX. Els dos absis són coberts amb volta de canó sostinguda per arcs torals i són al sector est. El conjunt, doncs, correspon a dues èpoques. De la més antiga en resta l'absis central i el lateral sud, amb un parament de carreus desbastats i disposats irregularment. A la segona època correspon la nau, amb un parament de carreus desbastats i col·locats en filades regulars. Al mur sud s'obre la porta d'entrada, d'arc de mig punt adovellat, que conserva una ferramenta d'estil romànic. En el frontis, sobre la finestra de doble esqueixada i arc de mig punt adovellat que el corona, hi ha una creu esculpida. Als absis encara resten algunes finestres d'esqueixada simple. Hi ha una escala exterior per pujar al campanar construït posteriorment.

A més del nucli, que té una altitud de 1.150 m, a llevant hi ha Puig-Arnau, a ponent Cavallera i la baronia d’Encies a migdia. Presideix el terme la gran roca de Canalda amb coves que foren habitades des de temps remots i, alguna, fins no fa gaires anys.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/roca-de-canalda-145869913

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/64f352c8f3702c2315430bba

Observacions: La ruta està senyalitzada.

Dinarem al restaurant Casa Vilasaló, tel.: 638 35 40 18, Sant Llorenç de Morunys.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.