diumenge, 5 de novembre del 2023

Punta de la Barrina (1.015 m)

Dissabte 4 de novembre de 2023

Ubicació: Comarca de l’Alt Camp.

Temps aproximat: 4 h 35 min (8,3 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Tarragona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès i després seguirem per agafar l’AP-2 en direcció a Lleida fins a la sortides 11, que anirem en direcció a Vila-rodona i Valls per la C-51.

Passarem Valls i anirem fins a Alcover. Un cops arribats a Alcover, agafarem la TV-7041 direcció a Mont-ral, on just arribar al poble trobarem una desviació a ma esquerra que ens indica l'Aixàviga per la TV-7045, agafarem aquest trencall i al cap de tres quilòmetres trobarem l'indicador de l'Aixàviga on aparcarem el vehicle.

Itinerari: Sortirem de l’Aixàviga, tot seguint la traça i passarem pel Mas del Cistereret, on començarem una pujada que passarà pel Collet del Jaume, per acabar fent el cim de la Punta de la Barrina (1.015 m) sostre comarcal de l’Alt Camp.

Els cingles que tenim al davant, reben els noms de los Cinglets, de l’Abellera i dels Solans. La punta de la Barrina està precisament entre els de l’Abellera i dels Solans. La seva silueta ens indica que hem de fer un darrer esforç per accedir-hi.

La punta de la Barrina (1.014 m segons els mapes de ICC, i 1.010 m segons la placa de l’AEC) està situada dalt d’un cim pla, amb alzines, alguns pins i un roure testimonial. Un dia clar ens regalarà el trànsit del Port de Tarragona, Montserrat al fons, i una vista inèdita de l’Alt Camp, amb la serra de Miramar perfectament dibuixada en un extrem de la comarca; l’església de Sant Pere ad Víncula, presideix el turó que senyoreja el paisatge del terme de Mont-ral.

Després de la foto de cim, seguirem el recorregut i passarem per sota de la Punta de Moliner i més endavant l’avenc de Montral.

El camí ens portarà a un tram de roca, amb forta pendent que haurem de desgrimpar anant molt amb compte, doncs una caiguda resultaria fatal. Havia estat equipat amb unes estaques de ferro i una corda, però actualment en força mal estat, de la corda, millor no refiar-se.

Aquest és l'únic punt delicat de l'itinerari que es troba just després de passar el portell de l'Abellera, on el sender passa entre la poderosa paret del cingle i una agulla- o gendarme - que s'alça a la nostra dreta, sobre el vuit del penya-segat. El grau de l'Abellera té un emplaçament força impressionant. s'ha de baixar amb molta atenció i cura, ja que és una plataforma de roca viva inclinada i força llisa.

La dificultat d’aquesta excursió l’hem qualificat de “mitjana” per aquest tram, que desaconsellem a persones amb vertigen. Es desaconsella de passar-hi si plou o ha plogut i està mullat.

Passat aquest descens per la roca, força vertical, seguirem el camí, que fa força enlairat, amb precipici a la nostra dreta, caldrà anar atents a les caigudes. Passarem per sota d’una roca foradada i arribarem a la Foradada (980 m) i veurem un sender que ve de Mont-ral i que ens duria a la vessant dels Motllats que dóna al Brugent, i a la cova de la Moneda. Farem parada sota la Foradada per admirar l’esplèndid paisatge i fer alguna foto. Es tracta d'un arc de roca natural enorme, d'onze metres de llarg per quatre d'alçada, que travessa de banda a banda, la muntanya. Sense cap mena de dubte, aquesta és una finestra ideal per seure i observar els panorames d'ambdós vessants de la serra.

Seguirem i arribarem al Portell del Bosquetà i la font del Moro. Travessarem el GR-7 i arribarem a la font del Bosquet i d’aquí, per un camí força pla fins a on tenim els cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/punta-de-la-barrina-152271331

Observacions: Ruta divertida que ens portarà a recórrer Los Cinglets, La Foradada, La Cova del Codó i La Punta de la Barrina (sostre comarcal de l’Alt Camp) en un recorregut curt però atapeït de singularitats. El cim ens donarà una molt bona vista si el dia ho permet, no es recomana fer aquest recorregut els mesos d'estiu i sobre tot a les hores fortes de sol, la paret dels cingles reboten la calor de mala manera.

La punta de la Barrina, o de Barrina segons on es consulti el topònim, està situada a la banda de l’Alt Camp de les Muntanyes de Prades, prop del poble anomenat El Bosquet, que es troba entre Mont-ral -cap del municipi del mateix nom- i l’Aixàviga, un altre poble del mateix municipi situat al mig de la vall on l’aiguabarreig del barranc de la Fou i del de la Font Fresca donen nom al riu Glorieta.

Durant el trajecte no trobarem cap punt d'aigua, només a la font de l'Aixaviga encara que trobarem un cartell que ens indica que l'aigua no passa cap control sanitari.

Dinarem al Restaurant Castell de Rocamora, https://restaurante-castell-de-rocamora.business.site/ a Montferri, c/. Major, tels.: 608 32 02 38 - 977 62 01 20.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.