diumenge, 15 d’octubre del 2023

D'Alinyà a Alinyà pel camí ral i Perles (1.311 m)

Dissabte 14 d’octubre de 2023

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Urgell.

Temps aproximat: 7 h (16,5 km)

Dificultat (1): Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Manresa. Passat Manresa seguirem en direcció a Súria, Cardona i Solsona on ens aturarem a fer el tallat.

Després seguirem en direcció a Cambrils i Alinyà.

Itinerari: 0,00 km (940 m). Alinyà, prat de Cal Cisteller, al costat del revolt de la carretera L-401 on hi ha el pont del Molí. Caminarem uns 50 m cap al NE fins a un grup de cases, deixarem el carrer que gira a l'esquerra i anirem a la dreta fins a creuar el riu de la Peça pel pont de Ca la Rosalia. Un cop a la riba oriental, al peu del molí, la pista es bifurca: continuarem per l'esquerra (E), passant entre el riu i el molí i un rengle de cases. S'acaben les cases i el camí puja. Més amunt, es travessa el Bosquet per sota d'unes alzines grosses.

0,35 km (1.000 m), 0 h 10 min. Veïnat de Llobera. Sortirem a un carrer travesser, que agafarem a la dreta (S) en direcció a l'entrada del veïnat i a l'Aiguaneix; continuarem per la carretera. Més enllà, es passa el pont i es camina una cinquantena de metres fins al costat d'un registre de la conducció d'aigües.

0,60 km (985 m), 0 h 15 min. Bifurcació. Deixarem la carretera i agafarem un camí de l'esquerra que puja cap a l'O/SO. Aviat fa una llaçada, s'orienta a l'est i flanqueja el vessant; es voreja un petit esperó rocós. A sobre del llom del vessant, a la dreta, hi ha el Roc de Castellmic.

0,80 km (1.030 m), 0 h 20 min. Bifurcació. Continuarem pel corriol de la dreta, que remunta al S/SE. Una mica més amunt, es deixa a l'esquerra una tartera i es continua en direcció O. A trams, el camí és empedrat i té petits graons. Més amunt, passarem pel costat d'un esperó. Continuarem cap al S tot pujant.

1,20 km (1.117 m), 0 h 35 min. La Collada, punt de la carena que uneix el Roc de Salamó (O) amb la Roca de Castellmic (E). Bona vista sobre la Roca de la Pena i el vessant dels Escots. Trobarem la pista de l'Aiguaneix, que agafarem a l'esquerra (E i després SE), de baixada i vorejarem la coma de les Tosques.

1,50 km (1.096 m), 0 h 40 min. Bifurcació. Agafarem el camí que remunta a l'est, travessarem un retall de bosc i vorejarem una tartera en direcció SE. El camí és ample i molt pedregós.

1,70 km (1.110 m), 0 h 45 min. Bifurcació al costat d'una tartera. Es gira a l'esquerra (NE) per anar a veure el bonic i singular indret de la deu de l'Aiguaneix (a 80 m). Es torna a la bifurcació i es gira a l'esquerra (SE).

2,10 km (1.155 m), 0 h 50 min. Camí ral. Cruïlla de camins al peu dels Escots. Continuarem cap al SO/O baixant lleugerament i entrarem a un bosc de pi roig. Aviat arribarem a un collet situat en un esperó de la muntanya (1.177 m); continuarem pel camí que davalla suaument cap a l'O/SO.

2,80 km (1.182 m), 1 h 10 min. Pista del Cap de l'Estret. L’agafarem a l'esquerra (SO) remuntant suaument. Més endavant, deixarem una pista que porta al corral de la Migenca i seguirem pel ramal de l'esquerra. Pujarem fins a una petita carena i continuarem pista amunt. S’accedeix a un coll al peu d'una roca. A la dreta, tindrem el tossal de la Migenca, cap al SO, el tossal de la Corona i, al S, el tossal dels Cossos. Continuarem cap al S/SO, voltarem tota la coma de l'Estret i la pista comença a ascendir sostingudament.

4,10 km (1.270 m), 1 h 30 min. Cap de l'Estret. Collet situat entre el tossal dels Cossos i el de la Corona. Poc després trobarem una bifurcació de camins: deixarem el de la dreta (N) i seguirem pel camí ral, que continua planejant cap al SO.

4,40 km (1.302 m), 1 h 45 min. Creuarem la rasa de les Fonts i continuarem a ponent. En uns metres, arribarem a una bifurcació. Deixarem el camí de les Fonts a l'esquerra i seguirem pel de la dreta (O), que ascendeix molt suaument. Passat un retall de bosc, se'ns uneix per l'esquerra una pista que ve d'uns camps.

5,00 km (1.300 m), 1 h 55 min. En una mena de collet molt suau, se’ns uneix una pista per l’esquerra i baixarem en el mateix sentit de la marxa (O/SO). Poc més enllà, confluírem amb un camí que ve per la dreta. A l'altra banda de la vall de Coll de Boix, veurem, sobre un penyal, l’ermita de Santa Pelaia.

5,80 km (1.247 m ), 2 h 15 min. Carretera L-401. L’agafarem a l'esquerra (SO). En aquest punt, si no es vol fer tot el recorregut proposat, es pot tornar, seguint la carretera a la dreta, fins Alinyà.

6,30 km (1.247 m), 2 h 30 min. Bifurcació al mas de cal Gili. Tocant a la carretera hi ha la Moixera de Can Gili (Sorbus aria) que amb els fruits vermells es veia espectacular, és un arbret d’uns 0,40 m de diàmetre de canó.

Deixarem la carretera i agafarem a mà dreta (NO) una pista que baixa entre la casa i els corrals i pallisses.

6,70 km (1.196 m), 2 h 45 min. Bifurcació de pistes. En un revolt tancat, deixarem a la dreta la pista que continua recte (NE) i girarem fortament per la de l'esquerra descendint en direcció SO fins a un prat ubicat al fons de la vall de Coll de Boix. Es gira pronunciadament a la dreta (NE) seguint el torrent, que queda a l’esquerra (N), pel mig del bosc.

Més avall, es deixa a la dreta una barraca i uns camps abandonats, es travessa un terreny argilós i es baixa sense camí definit amb fort pendent i molt pedregós, cap a la vora del marge de la riba del barranc. Un cop allà, girarem a la dreta, amb el camí més dibuixat, per davallar a un barranc secundari, que creuarem per continuar cap al N/NE. El camí és clar i planeja.

7,50 km (1.098 m), 2 h 55 min. Travessarem la rasa de Coll de Veça i prosseguirem 125 m cap al N, ara davallarem uns 140 m cap NO per un corriol poc marcat continuarem descendint a 170 m, Can Pota queda al nostra esquerra (a la nostra dreta veien Cal Fiter i Cal Casalet per on no hem passat), en 60 m més ja girarem en direcció ONO.

8,30 km (1.010 m), 3 h 45 min. S’arriba a un prat i se segueix baixant per un terreny pedregós cap a l’O/NO. Ara el camí és ample i clar. Una mica més avall, el camí gira a la dreta i s'orienta al NO. Creuarem el torrent de la Font de Cal Casalet (970 m). Continuarem avall fins que el camí excavat a la roca ressegueix un esperó de l'engorjat (km 8,50, 959 m, 3 h 55 min). El camí passa força enlairat sobre el torrent de Coll de Boix i davalla fins a un barranc secundari fent algunes llaçades. Més avall, travessarem un altre barranc i vorejarem un altre esperó rocós. En alguns punts, el camí passa força penjat sobre el fons del torrent i caldrà anar amb compte. Passat l'esperó, deixarem a l'esquerra una drecera i continuarem planejant cap al N/NE.

9,20 km (843 m), 4 h 15 min. Travessarem el torrent de Coll de Boix. Seguirem per la seva riba esquerra. El torrent es va enfondint i descendeix per una zona rocosa amb alguns saltants. Davant, al fons de la vall, contemplarem la Roca de Perles amb la seva gran cinglera. Anirem resseguint el vessant fins a sortir a un espai rocós, des d’on es prossegueix el descens.

9,90 km (713 m), 4 h 30 min. Travessarem de nou el torrent de Coll de Boix i continuarem per una pista planera que va girant progressivament cap al NE. La pista ens portarà aigües amunt per la riba oriental del riu de Perles, que tindrem a sota nostre a l’esquerra.

10,30 km (700 m), 4 h 45 min. Creuarem el riu de Perles i seguirem aigües avall fins a prendre una pista que en pocs metres ens portarà a una altra de més fressada, a prop de cal Tomàs, on trobarem una bifurcació. Deixarem la pista a l'esquerra i agafarem un camí de la dreta (E/NE) que porta a can Peremiquel. Passarem entre la casa i una cort i continuarem pujant per un camí que fa set llaçades per dintre d’un dens alzinar. En sortir del bosc, girarem a la dreta (E/SE) per un camí desdibuixat fins a un pal indicador. Ens enfilarem en direcció NE per un rastre de camí, vorejarem les primeres cases de Perles i pujarem per unes escales de fusta fins a un carrer cimentat, que seguirem a l'esquerra fins a sortir a una plaça.

10,90 km (795 m), 4 h 55 min. Perles, plaça cimentada entre cal Ponasso i l'església de Sant Romà de Perles (romànica S. XII). Hi ha una font. Sortirem cap al NE vorejant la tanca de l'església i el cementiri fins a desembocar a la carretera L-401, que cal travessar per enfilar-se pel marge del davant. (Des de Perles, també es pot tornar a Alinyà, seguint la carretera a la dreta, però caldrà tenir en compte que cal passar per quatre túnels, pel que es recomana dur frontal o lot per fer-nos visibles als cotxes). Estarem a l'antic camí de bast d'Alinyà. Farem una ziga-zaga curta i ens orientarem al NE remuntant la solana de Perles. Més endavant, pujarem cap a l'E/NE per un terreny rocós. Passarem per dos colls i continuarem vall amunt en direcció NE.

12,60 km (1.025 m), 5 h 45 min. Camp al fons de la vall. Hem d’ascendir cap al NE per un marge, travessarem una pista molt herbosa i desfigurada i, al peu d'un marge superior, agafarem un camí que va en direcció E/SE fins a una pista travessera.

12,90 km (1.063 m), 5 h 55 min. Pista travessera. Cruïlla. Agafarem el camí ample que puja a l'O/SO per dins del bosc. Sortirem a la carena (1.155 m) i passarem entre uns tancats de pedres. El camí planeja cap al S i desemboca a una pista a la carena: caminarem uns metres al S i ens unirem a una altra pista, que seguirem de front (S). Canviarem de vessant i baixarem marcadament (S/SE) (a 50 m, a la nostra esquerra, veurem unes quantes alzineres força grosses (Quercus ilex subsp. ballota) cap a l'ermita de Sant Ponç.

13,80 km (1.152 m), 6 h 25 min. Sortirem a la pista de Sant Ponç; continuarem a la dreta en el mateix sentit de la marxa (S) fins a l'ermita de Sant Ponç d’Alinyà (km 13,70, 1.131 m, 6 h 30 min), situada en un collet al peu del roc homònim. Prosseguirem per la pista, que davalla suaument al N fent un revolt tancat.

14,90 km (1.026 m), 6 h 45 min. Bifurcació. Deixarem la pista i agafarem un camí de l'esquerra (E); passarem la font de Sant Ponç, la del Gavatxó i continuarem descendint. Passarem can Baile i arribarem al corral de cal Sastre; deixarem el corral i el camí que s'enfila a l'esquerra i seguirem la pista que fa cap a Alinyà.

16,50 km (956 m), 7 h 00 min. Alinyà. Plaça del Ball Pla d'Alinyà, situada entre l'església de Sant Esteve i l'Ajuntament. Continuarem baixant, passarem cal Celso i farem cap al punt de sortida de l’excursió al prat de Cal Cisteller. Fi de l’itinerari.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/alinya-alinya-pel-cami-ral-i-perles-150357236

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/652aa0dfcb758253ac2fd082

Observacions: La vall d'Alinyà pertany al municipi de Fígols i Alinyà. S'estén entre el Port del Comte (2.382 m) i el riu Segre (518 m). La major part de la vall s'integra en la finca de la Muntanya d'Alinyà-la Rectoria gestionada per la Fundació La Pedrera, un espai, de 53,52 km2 inclòs a la Xarxa Natura 2000 com a Zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) i, parcialment, en l'Espai d'Interès Natural de les serres d'Odèn-Port del Comte i en la Reserva Nacional de Caça del Cadí.

Itinerari circular que permet conèixer la meitat oest de la vall d'Alinyà, discorrent per indrets força feréstecs i solitaris. Recorregut llarg, amb un desnivell força remarcable i, en algun tram (valls de Coll de Boix i de Portell), no gaire fressat que cal fer amb atenció. La ruta està senyalitzada, la descripció de la ressenya i la utilització d’un GPS ens permetrà seguir-lo amb seguretat.

El sòl és calcari. Abunden les pinedes de pi roig intercalades amb molts prats i pastures. És una zona on es poden trobar bolets, els mesos de setembre i octubre i també és un lloc recomanable per buscar bolets de primavera (maig i juny) com els moixernons, carreretes, camperols (*) i múrgoles rosses. Sempre depenent de les precipitacions i les temperatures...

(*) El camperol és un dels bolets més exquisits i selectes que podem trobar a la natura. De fet, és el paret silvestre del xampinyó cultivat, però amb uns suggeridors sabors i aromes que res no tenen a veure. El camperol es pot menjar cru en amanides, tallat en làmines fines i sempre en quantitats moderades. Quan els netegeu de la terra, cal fer-ho amb un drap humit, no netejar-los sota l’aixeta perquè perden bona part de les propietats organolèptiques.

Ens endurem el dinar.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.