diumenge, 1 de febrer del 2015

Puig Cavaller (707 m.) Ruta de la Pau - Serra de Pàndols (705 m.)

Dissabte 7 de febrer de 2015

Ubicació: Comarca de la Terra Alta.

Temps aproximat:  3 h. 30 m. + 2 h. (6 km. + 4 km.)

Desnivell: 340 m. + 200 m.

Dificultat: Mitjana (per l’acumulació de les dues)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada. Agafarem l’autopista C-32 en direcció al sud, ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Médol. Seguirem el trajecte i enllaçarem amb l’autopista AP-7, fins a la sortida 34, que anirem direcció Reus / Aeroport per la T-11. Agafarem la N-420 que passa per les Borges del Camp, Falset, Mora la Nova, Mora d’Ebre, Corbera d’Ebre i Gandesa.

Itinerari: La sortida consta de dues parts.

Vistes cap a una batalla. Ascensió al Puig Cavaller. La primera serà l’ascensió al Puig de Cavaller. Aquesta excursió s’inicia a Gandesa, capital de la Terra Alta i arriba fins al cim del proper puig Cavaller tot ascendint per un bonic bosc. En total, es recorren 6 quilòmetres, amb un temps de tres hores. Des de dalt del cim podrem gaudir d’una espectacular panoràmica de la zona del Port i dels cingles de la serra de Pàndols, fites geogràfiques tristament famoses perquè per aquí va discórrer la Batalla de l’Ebre, un dels episodis més dramàtics de la Guerra Civil.

Ja dins de Gandesa, anirem al carrer del Calvari fins arribar a la pista TV-3531 que va a la localitat de Bot.

Cal cercar les marques blanques i grogues del sender PR C-27, que no deixarem fins al cim.

Pocs metres després cal desviar-nos i agafar una altra pista en direcció sud.

S’arriba molt a prop de Lo Calvari, on es veuen les creus.

Al cap de 10 minuts girarem a la dreta.

Poc després cal tornar-se a desviar, ara cap a l’esquerra, agafant una pista.

Es segueix fins arribar a la font de l'Heura, on es continua per un camí que es veu a mà esquerra i que entra al bosc.

Després de 35 minuts es passa a prop d'una antena; s'ha de prendre la pista de la dreta que hi porta.

Es voreja l'estructura per l'esquerra fins que es veu la roca del puig al davant, llavors cal arribar a la base del puig i buscar les marques del sender.

El camí, en una forta pujada, voreja el rocam fins que entra a l'altre vessant del massís.

Se segueix pujant fins que, al cap d'una hora i 30 minuts d'haver sortit, s'arriba al cim del puig Cavaller.

El camí de tornada a Gandesa és el mateix que per a l'anada.

La ruta de la pau (Serra de Pàndols) Segona part de la sortida: Agafarem els cotxes i anirem per la carretera C-235, en direcció a El Pinell del Brai.

Poc després de sortir del poble, a ma dreta, hi ha l’àrea recreativa de La Fonteta.

Aquí comença una petita carretera asfaltada que porta al balneari de la Font Calda i a la Cota 705.

La seguirem durant un parell de quilòmetres, fins que trobarem una bifurcació. Cap a la dreta porta al balneari i cap a l’esquerra a la Cota 705 i a l’ermita de Santa Magdalena.

A partir d’aquest punt la pista és de terra. El camí principal porta directament a la Cota 705 on hi ha el Monument de la Pau de la Lleva del Biberó.

La serra de Pàndols és plena de camins, senders i tallafocs. La caminada que proposem segueix part de la Ruta de la Pau, però també es desvia per altres senders per poder visitar elements d’interès propers.

L’itinerari comença a la Cota 705, on hi ha el monument de la Pau de la Lleva del Biberó.

Seguirem la pista forestal, en direcció a Gandesa, durant un centenar de metres, tot de baixada.

Quan la pista es torni planera, a ma dreta, trobarem les marques vermelles i blanques del GR-7.1. Hi ha un pal de senyalitzacions que també indica l’inici d’aquest sender.

Aquest corriol porta, en mig quilòmetre, a l’ermita de Santa Magdalena.

L’itinerari segueix a l’altra banda de l’ermita. Prendrem la pista cimentada que uneix Santa Magdalena amb el camí principal.

Un cop al camí anirem cap a la dreta, durant pocs metres, fins que coincidim amb un gran tallafocs. A ma dreta del camí hi ha una pista que recorre part d’aquest tallafocs i arriba a unes torres de telecomunicacions.

A tocar d’aquestes torres hi ha la Cota 666, amb una esplèndida vista sobre Gandesa i Corbera d’Ebre.

Farem i refarem aquesta pista, perquè s’ha de tornar al camí principal.

El seguirem baixant durant escassos metres, fins al següent revolt. A ma esquerra del revolt hi ha una altra pista forestal secundària. La prendrem i, en poc més d’un quilòmetre, arribarem a la Faixa Vedada, un altre mirador natural, aquest cop sobre l’Horta de Sant Joan i el Port.

Aquest camí també el refarem en part fins que trobem, a ma dreta, les marques del GR-7-1. El sender ens portarà de nou al camí principal, al primer pal de senyalitzacions que hem trobat.

Una darrera pujada ens acostarà de retorn a la Cota 705.

Observacions: La silueta blanca d’un colom és la senyal que identifica els senders que formen part de La Ruta de la Pau. L’itinerari complet és circular i fa 74 quilòmetres. Existeix una guia d’aquesta volta.

En el recorregut que proposem es poden veure restes d’antigues trinxeres i clots de tiradors. Són a dins dels boscos, a tocar del camí. Només cal estar una mica al cas per trobar-los i posar-hi una mica d’imaginació, ja que els antics relleus estan coberts de vegetació i terra.

Si queda temps, podem fer una volta per Gandesa. Cal començar per l’església arxiprestal de l’Assumpció, amb ornamentació d’inspiració moresca, es va ampliar als segles XVII i XVIII, i va quedar com un edifici barroc i neoclàssic, del qual destaca la portalada romànica de l’Escola de Lleida.

També paga la pena visitar l’edifici conegut com la Presó, que va tenir aquesta funció fins no fa gaires anys. Construït als segles XIII i XIV i reformat al XVIII, va ser palau dels preceptors santjoanistes.

Després ens podem dirigir a l’antiga Casa de la Vila, un edifici senyorial del segle XV, magnífic exemple del gòtic civil català.

Són igualment interessants la casa pairal dels barons de Purroi, de caire neoclàssic, i la Cooperativa Agrícola de Gandesa (del 1919), de l’arquitecte Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí, d’estètica modernista.

Per aquestes terres queda una profunda petjada d ela Guerra Civil. No en va hi va tenir lloc la celebèrrima Batalla de l’Ebre. A banda d’observar els paratges per on va discórrer, a Gandesa tenim el Centre d’Estudis de la Batalla de l’Ebre (Avd. Catalunya, 7-9), amb una exposició permanent de material bèl·lic, fotografies i plànols, entre d’altres. També es guarda documentació i sovint s’hi fan exposicions i conferències sobre el tema. Està obert els dissabtes de 17 a 21 h. (Tel. 977 42 07 60)

Dinarem al restaurant Ginebrals de Gandesa, tel. 977 42 16 58, Ctra. de Vilalba, 19. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.