dimarts, 28 d’abril del 2015

Gósol – Font Terrers – coll de Josa (1.775 m.)

Dissabte 2 de maig de 2015

Hora de sortida: Vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Berguedà.

Temps aproximat: 3 h. (5,7 Km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista Terrassa – Manresa, seguirem direcció a Berga per l’eix del Llobregat, passat Berga i abans d’arribar a Guardiola de Berguedà, girarem a l’esquerra en direcció a Saldes i de Saldes anirem fins a Gósol, on aparcarem els cotxes.

Itinerari: L’itinerari comença a la Plaça Major de Gósol (1.430 m.) on es pren el carrer Picasso i, després, a l’esquerra el carrer de Cerdanya.

De seguida es deixen les cases del poble i es continua a la dreta, tot seguint les marques del GR-107. El camí s’enfila suaument per la costa del Migaire, voltant la falda de la muntanya.

Passarem per sobre (i molt a prop) d’un giravolt tancat de la carretera de Josa i continuarem amunt, resseguint el vessant de la serra de la Muga.

Aviat trobarem el camí del coll de la Guàrdia, que es deixa a la dreta (si volem, podem seguir aquest camí fins a les restes d’unes senzilles fortificacions de pedra seca que, segons diuen, van ser utilitzades pels maquis)

De tornada al camí es continua de pla fins creuar el torrent dels Escanagats i seguirem fins al coll de la Font Terrers. La font és només uns metres més avall i regala un aigua molt neta i fresca. Zona de pic-nic amb taules i barbacoa.

Des d’aquest punt continuarem en direcció oest, vers el tossal del castell de Termes.

Trobarem i seguirem, en un primer tram, les marques grogues de la ruta de la Mallerenga Petita, del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

L’itinerari volta el cim però no hi arriba. Val la pena pujar-hi i gaudir de la panoràmica que dominava la fortificació que antigament s’havia bastit en aquest indret (1.775 m.)

Des del capdamunt baixarem pel vessant oposat per on cal continuar el descens. Durant la baixada creuarem diverses línies d’antigues trinxeres. En tot moment seguirem els senyals grocs.

Des del collet baixarem pel bosc, pel vessant sud fins al camí vell de Gósol a Josa, ben a prop del coll de Josa, per on passa el GR 150-1.  Aquí agafarem el GR i continuarem fins al coll, farem un petit tram de carretera i retrobarem el camí avall a la dreta, ample, que baixa amb successives llaçades, sempre seguint el GR.

Més avall trobarem un tram del camí tradicional. Seguirem de pla entre els talussos dels camps i retrobarem novament el camí vell.

Tot seguit anirem fins al camí del fons de la vall i arribarem a Gósol, per un tram de vells oms que acompanyen el darrer tram del camí.

Observacions: Gósol, aquesta petita població del Prepirineu lleidatà, amb l’imponent Pedraforca al darrere, és coneguda per la seva vinculació amb Pablo Picasso. L’any 1906 el pintor hi va fer una estada que influí decisivament en la seva evolució pictòrica. En deixar Gósol per anar a París, Picasso va voler recórrer amb muls la ruta dels Segadors i va travessar la serra pel pas dels Gosolans per arribar a Bellver de Cerdanya, des d’on prosseguí el viatge amb cotxe fins a Puigcerdà i d’allà amb tren fins a la capital francesa. Aquesta via era utilitzada des d’antic com a lloc de pas, inicialment de bandolers i amb els anys per contrabandistes o altra gent que mirava de creuar la serra sense cridar gaire l’atenció.

Conegut com el camí dels Segadors, té un recorregut aproximat de 29 quilòmetres, que poden fer-se en unes nou / onze hores des de Gósol o invertir el sentit i iniciar el recorregut des de Bellver de Cerdanya.

Nosaltres farem només una passejada, la que va de Gósol a font Terrers, el tossal del Castell de Termes (veure la nostra sortida del passat 3 de maig de 2014: http://maifemcim.blogspot.com.es/2014/04/tossal-del-castell-de-termes-1769-m.html) i seguirem fins el coll de Josa.

D’entre els camins de gran recorregut que travessen el Parc Natural del Cadí-Moixeró, el GR-107, o camí dels Bons Homes, i el GR-150 presenten un especial interès. Per enllaçar-los entre si s’han senyalitzat diversos senders de petit recorregut. D’aquests, el PR-C-124 ha possibilitat recuperar la ruta dels Segadors, el trajecte de pas dels segadors que durant els anys anteriors a la Guerra Civil partien de Gósol per treballar com a temporers a les terres de la comarca veïna. Allotjats en masos de la zona de Montellà o a Bellver de Cerdanya, homes i dones, s’agrupaven en colles que rivalitzaven per disputar-se la màxima eficàcia en la feina feta. Treballant de sol a sol, aquests segadors/es encara són recordats pels més vells de Gósol, on es va erigir una estàtua en el seu honor.

Dinarem al restaurant El Forn, c/. Canal, 2 de Gósol. Tel.: 973 37 02 74 i 677 83 27 34, web: www.restaurantelforn.com . Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.