dilluns, 9 de maig del 2016

Bellmunt (1.246 m.)

Diumenge 8 de maig de 2016

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 2 h. 45 m. (10,8 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la AP-7 i la C-17 en direcció a Vic. Pararem a fer el tallat a Les 4 Carreters de Tona i seguirem fins a Sant Quirze de Besora, on ens desviarem fins a Vidrà. Un cop al poble, anirem fins al càmping de Vidrà, al camí de Santa Bàrbara s/nº. on estan els que han pujat dissabte al Camp Sant Jordi de l’Agrupament de Sant Boi. Aquí podrem esmorzar quelcom.

Itinerari: Sortirem caminant del càmping de Vidrà i anirem a la Plaça Marià Vila d’Abadal (10 min.). A la plaça hi ha un bar restaurant on podem fer un cafè i una fleca on ens proveirem d’un bon tall de coca de sucre. Tot seguit ens dirigirem cap a la zona de l’església seguint els indicadors blanc i vermells del GR-3 tot travessant el poble per anar a sortir de nou a la carretera.

Caminarem 10 minuts per la carretera fins arribar al Coll de Vidrà on un rètol que indica el Coll d’Hi-era-de-massa i Bellmunt ens indica que cal que deixem la carretera i prenem la pista que surt a la nostra esquerra. La pista és de molt bon fer amb no gaire pendent i poc a poc anirem guanyant vistes sobre el Pedraforca a l’oest. El camí no te cap pèrdua ja que només cal seguir el GR per una pista forestal.

DESNIVELL, TEMPS I DISTÀNCIES APROXIMADES

1h 30m
3,90 km
1.246 m

En poca estona arribarem a un punt on el camí es torna més planer. A partir d’aquest punt ja veurem el Santuari de Bellmunt i tindrem vistes al nord de les Agudes i el Matagalls. La pista s’endinsa entre roures que poc a poc deixen pas a una fageda. Així arribarem al Coll d’Hi-era-de-massa (existeixen diverses llegendes que expliquen el perquè d’aquest curiós nom) on deixarem el GR-3 i, tot seguint les indicacions del rètol que hi trobarem, continuarem pel PR C-45 en direcció a Bellmunt.

Un rètol ens indica que seguint a la nostra esquerra tornarem a Vidrà per un camí diferent al que hem seguit fins ara. Pujarem fins el Santuari de Bellmunt i per això seguirem el petit corriol que s’endinsa a la fageda i que puja fins el Santuari.

El corriol passa a ser un camí “empedrat” i després de seguir una curta però intensa pujada arribarem al Santuari de Bellmunt. En direcció nord veurem el Pedraforca, serra del Cadí, Puigllançada, Taga, Puigmal, Bastiments, Canigó, Comanegra… cap el sud les Agudes, el Matagalls, la plana de Vic, Montserrat… pujarem fins el cim de Bellmunt (on un gran crucifix intenta competir amb les antenes)

Tornarem pel mateix camí.

Ja a Vidrà només ens cal arribar a la zona d’acampada del Camp Sant Jordi on podrem dinar una magnífica paella d’arròs.

Observacions: Aquesta és una ruta que, partint del càmping de Vidrà, puja fins el Santuari de Bellmunt i torna a Vidrà tot seguint en part el PR-C47.

Es tracta d’una ruta amb una gran varietat de camins: començarem a caminar uns metres per carretera per passar ràpidament a una pista, que poc abans d’arribar al santuari es converteix en un corriol. Es tracta d’un trajecte molt variat i entretingut i l’ascensió al santuari és molt més suau que la corresponent a la seva cara sud.

*   Sortirem a 2/4 de 8 del matí.
*   Hem de ser tots al càmping de Vidrà, com a molt tard a 2/4 de deu.
*   Començarem a caminar a les 10 del matí.
*   A 2/4 de dues tornarem a estar de tornada al càmping.
*   Dinarem al càmping de Vidrà, on els/les organitzadors/es del Camp Sant Jordi ens          hauran preparat una magnífica paella d’arròs. Preu 3.- Euros. Cal dur els coberts.
*  Inscripcions per dinar: Per correu electrònic a l’adreça: 50anysdelcau@gmail.com   indicant el nombre d’assistents. Termini màxim per inscriure’s: fins el dimecres 4 de    maig. El pagament del dinar (3.- Euros) s’haurà de fer el mateix dia.
*   Tornarem a Sant Boi sobre les sis de la tarda,

Santuari de Bellmunt

El santuari de Bellmunt és un santuari del municipi de Sant Pere de Torelló (Osona), que està ubicat al cim de la Serra de Bellmunt, a 1.246 m d'altitud. Disposa d'un mirador des d'on es veu la plana de Vic, els Pirineus, la vall del Ges i el Bisaura. Junt al santuari hi ha un refugi i un restaurant, tots ells edificats sobre roca viva. Es pot accedir a peu o en cotxe des de Sant Pere de Torelló, i des de Vidrà a peu. La imatge de la Mare de Déu de Bellmunt és una estàtua d'alabastre pintat de 22 cm.

Jacint Verdaguer l'anomenà, en un dels versos inicials de l'Emigrant, “ermita al cel suspesa”.

Segons es creu, el santuari de Bellmunt fou inicialment la capella de l’antic (i avui inexistent) Castell de Sa Reganyada. El culte a la Mare de Déu apareix documentat per primer cop l’any 1.219. Des de llavors, l’ermita ha sofert diverses reformes i ampliacions. Actualment també és un refugi i bar-restaurant amb servei d’esmorzars dinars i sopars (Tel. 93 744 71 07).