dimarts, 26 de setembre del 2017

Estany de Soliguera (2.213 m) i estany Gran de Campirme (2.339 m) - Bosc de Virós (1.690 m)

22, 23 i 24 de setembre de 2017

Hora de sortida: Divendres, segons possibilitats.

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Temps aproximat: 3 h 30 m – 4 h

Desnivell: 400 m – 390 m

Programa: Sortirem divendres i anirem fins al lloc escollit per allotjar-nos a Llavorsí, Hotel Riberies.

Podem quedar per sopar plegats.

Si es surt amb temps, es pot fer una visita al Santuari romànic de Nostra Senyora d’Arboló (Pallars Sobirà) Es troba molt a la vora de l'antiga partió de termes entre Arcalís i Gerri de la Sal (oficialment Soriguera i Baix Pallars), a la part superior d'un espadat de roca que s'alça sobre la riba esquerra de la Noguera Pallaresa, al lloc conegut com a Estret d'Arboló. S'hi accedeix a uns 1,5 o 2 km després de Gerri de la Sal en direcció a Sort per la carretera N-260, travessant el riu pel Pont d'Arboló i anant a buscar el camí que hi puja. El pont no admet el pas de vehicles, però el camí és de només 325 metres. Està indicat a la carretera abans d’arribar al túnel d’Arboló. S’agafa, a la dreta, abans d’entrar al túnel, l’antiga carretera, i uns metres més endavant hi ha una zona d’aparcament indicada.

Itinerari: Dissabte 23: estanys de Soliguera i Gran de Campirme.

Per fer l’aproximació al punt de partida, el Coll de Campirme, cal disposar de vehicle 4x4.

Des de Esterri d’Àneu anirem al petit poble d’Unarre i des de el centre del poble, agafarem, a la dreta, la carretera a Burgo. A 2 km de Burgo, s’agafa – a l’esquerra – una pista de terra - que ens acostarà al cim de Lo Calbo (amb repetidors). Abans d’arribar als repetidors, seguirem una pista a l’esquerra fins al coll de Campirme i seguirem la pista fins al final (45 minuts de recorregut), on començarem a caminar.

El camí és molt planer i amb poques pujades. En 45 minuts arribarem a l’estany de Soliguera d’una silenciosa bellesa. El vorejarem per l’esquerra i seguint les fites arribarem a l’Estanyol de Finestres. Seguirem pujant i anirem fins a l’estany Gran de Campirme.

El recorregut entre anar i tornar és d’unes tres hores i 30 minuts. Si ha nevat i no hi podem arribar, aleshores es pot allargar fins a dues hores més.

Diumenge 24 de setembre: Bosc de Virós

Des de Llavorsí agafarem la direcció cap a Àreu. A la sortida del poble d’Araós trobarem un desviament a la dreta que ens durà a les bordes de Virós on podrem deixar els cotxes a la zona d’aparcament.

L’itinerari està perfectament senyalitzat amb marques de petjades de gat salvatge.

Començarem a caminar des de l’aparcament de les bordes de Virós (1.300 m) Antigament els habitants de la zona utilitzaven les cabanes – encara avui no s’ha perdut del tot la tradició – per guardar-hi l’herba tallada, que servia per alimentar el bestiar durant el llarg hivern.

Ens dirigirem a llevant per una agradable pista forestal i al cap de poc la deixarem i ens desviarem a l’esquerra per un bonic bosc de pi roig. Aviat enfilarem un camí a la dreta, a través d’un ric sotabosc de boix. Més amunt, l’itinerari forestal de Buiro, senyalitzat amb marques de gall fer i que ens ha acompanyat fins ara, es desvia a l’esquerra. Nosaltres seguirem recte en forta pujada a través d’una ombrívola fageda.

Més endavant trobarem una pista forestal. La seguirem uns 50 m i girarem a l’esquerra per un corriol que puja a l’avet del Capellà (1.550 m – 1 h 15 m) aquest arbre divideix la propietat del bosc entre els pobles d’Araós i Ainet de Besan. El camí continua en clar ascens fins al refugi de Gall Fer (1.690 m – 1 h 45 m) i la seva font. Aquest punt és el més elevat de l’itinerari i proporciona unes bones vistes del bosc de Virós i de la vall Ferrera.

Iniciarem el descens per la pista principal, que aviat abandonarem per agafar una pista més antiga, indicada amb un panell de fusta. Si estem atents, al llarg de tot el trajecte, potser trobarem algun bolet...

En un punt del camí haurem de girar a la dreta per un corriol a través d’un bosc de pi i faig que ens portarà a les bordes de Buiro (1.380 m – 2 h 45 m)

Si tenim temps ens podríem apropar a visitar la interessant ermita romànica de Santes Creus, del segle X, situada a uns 300 m.

Seguirem en descens per la pista de l’esquerra fins a trobar una tanca per al bestiar. Aquí agafarem un camí a la dreta i baixarem per una bonica fageda. Després de travessar unes pastures per unes passeres de fusta, retrobarem el domini del pi roig en el bosc. Finalment sortirem a la pista forestal que ens durà de nou a les bordes de Virós.

Observacions:

El bosc de Virós ocupa una gran massa forestal de la vall Farrera. Durant anys s’hi va viure molta activitat i s’hi produïa carbó vegetal que proveïa tota la vall. Com a particularitat, hi trobarem una petita fageda, l’única de tot el territori del Parc Natural de l’Alt Pirineu.

L’època recomanada per trobar bolets en aquesta zona va de finals d’agost a finals d’octubre. A la primavera també s’hi troben múrgoles.

El bosc de Virós va ser pioner a Catalunya pel que fa al pagament d’una taxa (5.- euros) per poder recollir bolets. Ja fa més de 15 anys que des de els pobles d’Araós i Ainet de Besan es va creure necessària la mesura, que no s’aplica en períodes de baixa producció micològica.

Tornarem a casa als voltants de les quatre de la tarda.