diumenge, 14 d’octubre del 2018

Puigsacalm (1.514 m) #cimsxlallibertat

Dissabte 13 d’octubre de 2018

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de la Garrotxa.

Temps aproximat: 6 h 30 m (13,2 Km)

Desnivell: 930 m

Dificultat (1): Difícil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’AP-7 en direcció a Girona i ens desviarem, agafant la sortida direcció Vic per l’autovia de l’Ametlla. Seguirem direcció Vic, Manlleu, Torelló i d’aquí fins a Sant Privat d’en Bas a la Garrotxa passant pel túnel de Bracons, Sant Andreu de la Vola, Joanetes i Les Preses.

De Sant Privat d’en Bas, anirem per la carretera que segueix el riu Gurn amunt en direcció al Salt de Sallent (a un kilòmetre del poble, la carretera es converteix en pista forestal), fins a la masia de Can Turó, que és un restaurant, després de la zona de pícnic enmig de la pineda que trobem a la dreta, ens desviarem a l’esquerra, com indiquen els senyals, i remuntarem fins el restaurant on deixarem els cotxes.

Itinerari: Per la part de dalt i de darrera de l’edifici, s’enfila un camí a l’esquerra, deixant la pista que segueix recte, i a l’esquerra també deixem la font de Colom. (seguir les indicacions cap al santuari de les Olletes i el Puigsacalm), el camí és fàcil de seguir. Al girar per darrera de la casa i entrar al bosc per una senda arribarem a un camí empedrat que hem de seguir.

El camí travessa el torrent al cap de pocs metres i a l’esquerra ens queda a uns 50 m. la font del Turó.

Seguint per la dreta el camí comença a pujar fent ziga-zagues fins a trobar una pista de desboscar que seguirem cap a la dreta, de pujada.

Aquesta pista, al cap de poc de seguir-la, fa un revolt a la dreta i a uns pocs metres trobarem un altre camí a l’esquerra, amb una fita al seu inici, pel que ens hi haurem d’enfilar, que si bé al principi no és molt fressat, sí que ho és després.

50 minuts. Per dins del bosc guanyarem alçada ràpidament en direcció Sud, vers la cinglera de Santa Magdalena, fins a trobar una bifurcació on els dos camins marxen de pla; el de l’esquerra va a Joanetes i el de la dreta, bastant planer, va fins a les Olletes. Per aquesta zona començarem a veure alguns senyals grocs indicatius del camí. Un rètol ens indica que Santa Margarida està a 40 minuts, Joanetes a 1 hora 30 minuts i Sant Privat d’en Bas a 1 h. Ja ens falta poc per arribar a les Olletes.

1 h. 15 m.: Un cop al santuari de Nostra Senyora de les Olletes (petita ermita feta en una cavitat de la roca) el camí continua en la mateixa direcció que veníem, seguint les marques grogues i cap a buscar el fons de la canal, deixant més a la dreta i per sota el que va a la font.

Sense travessar el torrent, el camí puja cap a l’esquerra deixant sempre el torrent a mà dreta.

A la part final, el camí flanqueja cap a llevant allunyant-se del torrent i va a sortir a la pista que ve de Sallent i, cap a l’esquerra, en cinc minuts arribaríem a Santa Magdalena (opcional) Santa Magdalena del Mont era una església del priorat de l’ordre de Sant Agustí (citada documentalment l’any 998). Si decidim anar fins a Santa Magdalena tardarem uns 10 minuts entre anar i tornar. El que veurem es una gran explanada amb una immillorable vista i amb dos refugis. Un d’ells és d’accés lliure i l’altre (refugi Emili Triadú) és de gestió municipal.

Si no volem arribar a Santa Magdalena, un cop a la pista, al cap d’uns deu metres ens haurem de desviar per un camí amb un pal indicador, i que ens ha de pujar al Puigsacalm.

El camí canvia de sentit respecte a la pista d’on veníem i va a sortir al coll de Santa Magdalena (1.292 m. – 2 h.), des d’on segueix cap a la dreta per la obaga i deixa a l’esquerra i per la solana el camí dels burros que fa més volta.

El camí, senyalitzat amb marques grogues es reconeix sense problemes s’enfila fortament pel vessant nord-est del puig dels Llops i en algun tram trobarem algun ganxo o graó artificial per superar el fort desnivell i els flanquejos delicats d’algunes lloses de pedra.

2 h. 45 m. La part alta del camí es desvia de planer per sortir a la carena nord del puig dels Llops i un cop aquí, cap a l’esquerra amunt, seguint per la carena, surt a dalt de la cinglera entre el Puigsacalm i el puig dels Llops.

Cap a l’esquerra, a cent metres tenim el puig dels Llops (1.486 m.) i a la dreta, resseguint la cinglera, en quinze minuts s’arriba al cim del Puigsacalm (3 h). Només ens portarà cinc minuts arribar fins el cim del Puig dels Llops i, en un dia clar, tindrem una vista excel·lent.

Baixarem pel mateix camí fins a la cruïlla de Santa Magdalena, on agafarem el camí dels Matxos, que fa més volta però segueix un bon tros per pista forestal sense tanta pendent.

Si per baixar, el Molt Honorable fa servir el cul, els demés estem també autoritzats a fer-ho...

Observacions: Forta ascensió de gairebé mil metres de desnivell entre la plana de la Garrotxa i el cim del Puigsacalm. A mig camí es troba la Verge de les Olletes, en una gruta excavada a la roca i enmig de la frondosa fageda, en un paratge molt acollidor i de gran bellesa.

El Puigsacalm (de 1.514 metres d’alçada) és un dels cims que presenta una major varietat d’ascensions. Els itineraris Nord i Sud (des de Sant Privat d’en Bas i des de Joanetes respectivament) presenten certa dificultat (sobre tot el que passa pel camí dels ganxos que passa a ser una escalada per comptes d’una excursió). Per altra banda l’itinerari Nord-oest que surt de la collada de Bracons presenta poc desnivell i pot fer-se en família. La combinació de senders que podem utilitzar per pujar al Puigsacalm és gran (pel salt de Sallent, pel camí dels burros, camí dels matxos, per les Olletes, pel camí dels ganxos, per la collada de Bracons) i pel que diuen sempre ens trobarem una muntanya diferent.

Gent del maifemcim hem pujat al Puigsacalm (28 persones), a la Pica d’Estats (2 persones), Comabona (2 persones), Tossa d’Alp (2 persones), Roca Corbatera (2 persones), Sant Jeroni (2 persones) i Sant Ramon (3 persones) en total, 41 persones de maifemcim hem pujat a algun dels cims proposats (i molts d’altres s’han apuntat al Cim 0) per donar suport i compartir la proposta de CIMS PER LA LLIBERTAT que tenia com a objectiu conscienciar de la injustícia que representa la situació dels i de les nostres presos i preses, exiliats i exiliades, represaliats i represaliades polítics, així com transmetre el nostre suport incondicional tant a ells i elles com a les seves famílies.

Puigsacalm (Garrotxa) 1.514 m - Carles Puigdemont
 Sant Ramon - Montbaig (Baix Llobregat) 289 m - Tamara Carrasco
Tossa d'Alp (Cerdanya) 2.536 m
Sant Jeroni (Montserrat) - (Bages) 1.236 m - Oriol Junqueras

CIMS PER LA LLIBERTAT ha estat una acció esportiva, solidària i reivindicativa que consistia en una ascensió simultània a 18 cims de la nostra terra que han estat triats directament pels nostres presos i preses, exiliats i exiliades i represaliats i represaliades polítics.

La finalitat era la de fer-les arribar el nostre suport, oferir-los el nostre esforç i fer el nostre crit a la llibertat des dels punts més alts del nostre país. Des dels punts que ells han triat hem fet ben visible que no és normal la situació que estem vivint i hem exigit democràcia, diàleg i justícia i un clam per la independència.

Des de dalt dels seus cims, Catalunya avui han reclamat la #llibertatpresospolítics #usvolemacasa .... Hem sigut més de 19.000 ..... Hem fet història i ho hem fet per reclamar el que és just. Milions de gràcies i a seguir lluitant per la llibertat i la república. #cimsxlallibertat.

Vàrem pujar al Puigsacalm, des de la collada de Bracons, el 22 de novembre de 2003. Aquí podeu veure la ressenya: http://maifemcim.blogspot.com/2003/11/puigsacalm-1515-m.html

Cal dur el dinar de casa. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.