diumenge, 4 de novembre del 2018

GR-92: Bruguers – La Morella – El Garraf (594 m)

Dissabte 3 de novembre de 2018

Ubicació: Comarca del Garraf.

Temps aproximat: 5 h 15 m (15,8 km)

Desnivell: + 500 m / – 725 m (acumulats)

Programa: Ens trobarem a l’hora esmentada, a fer el tallat al Bar Bosch de Sant Boi. Després anirem per la C-32 fins a Gavà on agafarem la carretera BV-2041, que ens portarà directament a Bruguers.

Itinerari: El recorregut comença a la localitat de Bruguers. L’ermita del mateix nom està situada tot just a l’inici del turó on hi ha les restes del castell d’Eramprunyà, que coronen el cim, a 235 metres d’altitud. La ubicació de la ermita, davant d’una esplanada i enfocada de cara al castell, és l’inici del camí que enfila cap amunt, cap a les restes del castell. Es tracta d’un camí que segueix per una zona amb grans pedres i on, a la dreta, hi ha algunes petites representacions dels Misteris de Glòria en ceràmica. Són els primers passos per entrar al Parc Natural del Garraf.

Tot just a l’esquerra hi ha un espectacular arc natural. El sender progressa per una zona frondosa amb molta vegetació mentre es presenta com un camí cargolat i ondulat. Els següents trams alternen les parts més tancades amb altres de més obertes i amb menys vegetació, de manera que són metres molt canviants i que, de tant en tant, regalen panoràmiques espectaculars de la plana del delta del Llobregat.

Castell d’Eramprunyà. Durant la pujada al castell d’Eramprunyà es travessa un pla amb pins i es deixen a la dreta els murs del castell. S’arriba a una bifurcació i se segueix fins a un revolt que dóna a la carretera de Begues, que puja fins al castell a la dreta. Des d’aquí hi ha una extraordinària panoràmica amb unes vistes espectaculars de la vall de Can Perer amb la Morella en un segon pla, anunciant el que vindrà uns quilòmetres després, i les Agulles tot just al davant. El sender baixa en un descens tímid fins al turó de la Desfeta, on la torre de vigilància d’incendis ocupa un lloc preferencial. El camí travessa els marges de la capçalera del talús, de manera que es pot superar el fondal que separa el castell de la Desfeta. Tot just deixant el camí a la dreta, la carretera de Begues puja lleugerament per continuar baixant després en un camí envoltat d’arboços.

Mig quilòmetre després, el sender es converteix en un petit corriol que inicialment es presenta amb abundant vegetació i des d’on es gaudeix d’unes grans vistes del castell d’Eramprunyà. Des d’aquí també es veu el corral de Passoles, mentre el camí segueix en direcció a les Agulles i baixa en un descens suau del corriol que després gira a la dreta.

La Clota: Tot seguit, superats els dos quilòmetres i mig de la ruta, el corriol segueix pel vessant esquerre del fons del Maset, que baixa de la Pleta, a tocar de les Agulles, per arribar a la collada de la Clota, que puja fins als 415 metres d’altitud.

La Clota és un coll obert al nord de les Agulles a on s’arriba després d’una cruïlla múltiple de camins i pistes forestals. En aquest punt s’agafa el tercer camí, per on el GR continua en una pujada que no és gaire pronunciada i que va pel costat d’una esplanada. El camí puja per l’esquerra, poc després passa pel mig d’un bosc i per uns marges mig derruïts i acaba sortint a una pista forestal, des d’on més enllà es veu la plana de Begues en una pujada plena de revolts.

El camí puja, passats els 4 quilòmetres de ruta, i arriba a una bifurcació que porta al cim de les Agulles, on ens hi acostarem, seguint alguns revolts i unes petites pujades i baixades. Tot just al davant es veu el cim de la Morella abans de començar a baixar un fort pendent que deixa a la banda esquerra tota la vall d’en Joan. El recorregut camina cap al coll Sostrell, ubicat entre la Morella i les Agulles, a 475 metres d’altitud, per una zona que puja amb força cap amunt. Es tracta d’un dels pendents de més envergadura de tota la jornada i, potser, l’esforç més intens al llarg del dia, pel vessant meridional de la Morella.

Morella: Un cop coronat, seguint pels vessants del turonet dels Costerets, el sender condueix pels rasclers típics de la regió. Aquí es busca un corriol que portarà a l’ascens dels metres finals de la Morella, a una altitud de 594 metres. Es tracta d’un dels cims més emblemàtics del Garraf i el més alt. Hi ha una creu i té una panoràmica que abasta de Barcelona a Vilanova i la Geltrú i de la Mediterrània a Montserrat.

El següent punt important en el GR és el corral de Campgràs, que s’ubica al peu del turó de l’Alzina Freda i que, tot i quedar una mica separat a la dreta del camí, es travessa en direcció sud. Després, queden a la dreta els turons de la Baena i del Rascler, amb el Pinxot al fons, que més enllà es transforma en Vallgrassa.

Tot just als 10 quilòmetres de sender, apareix la Pleta, que és el Centre d’Informació del Parc del Garraf. A partir d’aquest punt, i dins del parc natural, l’itinerari també està marcat com el camí de les Costes i passa pel costat de la pedrera. En paral·lel a la carretera, els últims quilòmetres del sender ja anuncien la vista del mar en direcció a Sitges per creuar poc després el torrent de Garraf per un pont, tot arribant cap a les cases del Poble del Garraf.

Per tornar a Bruguers tenim tres opcions:

1. Haver deixat prèviament un cotxe al Garraf (17 km i 20 min per trajecte)
  2. Agafar un taxi. Taxis Gavà: 93 664 77 77 (Vehicles de 7 i de 6 places)
  3. Transport públic: tren del Garraf fins a Gavà i a Gavà agafar l’autobús que va a Begues i para a Bruguers.

Observacions: Aquest cop caminarem en direcció al Garraf, entre Bruguers i el Garraf, buscant la costa. El GR-92 segueix el Parc Natural del Garraf en un recorregut amb impagables vistes mediterrànies.

Hi ha rutes senderistes que des dels primers metres passen per un seguit de llocs interessants que revelen l’encert de l’itinerari. El tram del GR-92 que uneix Bruguers, al Baix Llobregat, amb la zona costanera del Parc Natural del Garraf, n’és un bon exemple, ja que a cada pas, al llarg de poc més de 15 quilòmetres, es van descobrint nous al·licients que fan d’aquest sender una aposta segura per gaudir d’una jornada senderista.

Dinarem al restaurant L’Ermita de Bruguers, http://restaurantermitadebrugues.cat/ tel.: 93 662 26 82. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.