dijous, 17 de febrer del 2022

D’Àger a Colobor (1.316 m)

Dimecres 16 de febrer de 2022

Ubicació: Comarca de la Noguera.

Temps aproximat: 5 h 45 min (15,8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei de El Bruc. Després seguirem fins a Tàrrega. Sortirem per la sortida 504 i anirem en direcció a Balaguer, Os de Balaguer, passant per les Avellanes i remuntant el coll d’Àger i arribarem a Àger. La vila d’Àger es troba al NO de la comarca de la Noguera.

L’itinerari proposat comença a l’entrada de la població. Aparcarem al carrer Carretera de Tremp, cantonada amb el carrer Cabezas, on hi ha unes zones d’aparcament a banda i banda de la carretera.

Itinerari: Al costat de la carretera C-12 que creua el poble i en direcció a la serra del Montsec, hi ha el camí que indica la direcció a l’ermita de la Mare de Déu de Pedra i la font de Gabrieló. Està senyalitzat amb els pals indicadors i les marques del SL (sender local). La pista es dirigeix cap al nord fins a arribar a l’Hípica Vall d’Àger, que passarem de llarg per continuar caminant entre camps de conreu i plantacions d’ametllers.

Km 1,8 – 35 min: Just passat un revolt, s’abandona la pista per agafar un corriol, a la dreta.

Km 1,9 – 45 min: Serem en una pista. Girarem a la dreta. Als pocs metres la pista es bifurca. Cap a l’esquerra es va a l’ermita de Pedra.

Km 2 – 50 min: Trobarem el pal que indica el desviament a la font de Gomà, l'ignorarem i continuarem caminant per la pista fins arribar a la font de Pedra, un lloc on hi ha un espai amb bancs a l'ombra dels plàtans.

Km 2,7 – 1 h : Arribarem a l’àrea de pícnic de la font de Pedra, la font acostuma a estar sempre seca. Damunt mateix de la font, en ple revolt de la pista, surt a l’esquerra un camí senyalitzat que s’enfila en direcció a l’ermita. i travessarem la pista dues vegades. A la tercera, arribarem a Pedra. És decisió de cadascú seguir pel caminet o utilitzar la pista, que arriba a l’ermita de manera més directa. En una mitja hora arribem a l’ermita dedicada a la Mare de Déu de la Pedra, patrona de la vall d’Àger.

Km 3,5 – 1 h 30 min: Arribarem a la Mare de Déu de Pedra. Es tracta d'un edifici del segle XI d'una sola nau amb volta de canó, adossat a un santuari més modern, dels segles XVII-XVIII. Però el millor de tot és la seva situació als contraforts del Montsec d'Ares, entre roques, envoltada de natura i amb una vista espectacular. Sortirem de l’ermita per el mateix lloc on hem arribat. Al mateix punt on hem sortit a la pista, agafarem el corriol que comença pujant per uns esglaons de troncs.

Km 6,3 – 3 h: Arribarem al Corral de Gabrieló. Aquí enllaçarem amb el GR-3 que ja seguirem fins a Àger. Girarem a la dreta per seguir la pista. A 150 m trobarem la font de Gabrieló i les basses. Als 10 minuts, a la dreta deixarem el mirador de Gabrieló. Baixarem per una drecera per agafar la pista més avall. Llavors girarem a l’esquerra tot seguint la pista pel mig del bosc. Aquí hi ha poques marques de pintura.

Km 8,4 – 3 h 30 min: En un revolt, deixarem la pista per agafar un corriol a mà esquerra. Més avall, travessarem la pista.

Km 10,3 – 4 h: Arribarem al santuari de Colobor, ara abandonat. Sortirem pel corriol indicat, passant per la font de Colobor.

Km 12 – 4 h 30 min: Seguirem la pista cap a la dreta i les indicacions fins a Àger. Passarem pel costat de les instal·lacions del càmping d’Àger.

Km 15,8 – 5 h 45 min: Arribarem al punt de sortida.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/ager-ermita-de-pedra-colobor-ager-95504402

Observacions: Diuen que a la serra del Montsec hi ha el cel més net i menys contaminat de Catalunya. Res millor per comprovar-ho que fer una ruta a peu des del poble d’Àger fins a l’ermita de la Mare de Déu de Pedra, a la falda de la serra.

La ruta proposada surt d’Àger i puja cap a les ermites de Pedra i de Colobor. És una de les rutes de la Vall d’Àger i el Montsec, obertes i senyalitzades pel Consell Comarcal de la Noguera i l’Ajuntament d’Àger. La ruta està senyalitzada amb pals amb banderoles verdes. Fins al Corral i font de Gabrieló, les marques són senyals de pintura blanques i verdes. A partir d’aquí, les marques són del GR-3, blanques i vermelles. En tota la ruta hi ha algunes fites de pedra.

Com s’ha dit, la ruta comença i acaba al mateix poble d’Àger, on abans de marxar podem visitar els carrerons del nucli antic i les ruïnes de la impressionant col·legiata i castell de Sant Pere.

Dinarem al Restaurant Casa Xalets. D’estil rústic amb aires moderns en la seva decoració, amb sostre i terres de fusta amb detalls actuals com en els plats de la zona amb tocs creatius. Tenen un menjador amb una dotzena de taules i una panoràmica impressionant de la serralada del Montsec. c/. Font, 14 – Àger, tel.: 973 45 52 96, https://www.restaurantcasaxalets.com/

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.