dissabte, 29 d’octubre del 2022

Morral de Cabrafeixet (754 m)

Dijous 27 d’octubre de 2022

Ubicació: Comarca del Baix Ebre.

Temps aproximat: 3 h 30 min (5,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem per la C-32 o la AP-7 en direcció a Tarragona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Mèdol.

Després seguirem i anirem fins a la sortida 39 a l’alçada de l’Ametlla de Mar. D’aquí seguirem fins a El Perelló i la zona d’aparcament prevista per anar al Morral de Cabrafeixet.

Itinerari: Del barranc de les Nines a les pintures rupestres i el cim del morral de Cabrafeixet.

L’itinerari proposat permet contemplar les pintures de Cabrafeixet i pujar al punt més emblemàtic d’aquesta part del massís de Cardó. L’accés ben senyalitzat, es realitza des de la carretera del Perelló a Rasquera. És d’agrair que l’asfalt no arribi fins al peu de les pintures i d’aquesta manera es respecti el caràcter natural del barranc de les Nines, un lloc d’especial bellesa on el temps sembla haver-se aturat.

Des de l’aparcament, un sender ben evident porta en deu minuts fins a l’abric on uns humils pigments vermellosos permeten contemplar milers d’anys d’humanitat.

Continuarem pel camí i arribarem al racó d’Estrada, on es troba la cova de la Mallada, una cavitat que probablement va servir d’allotjament a les comunitats del paleolític, tal com en són testimoni les restes de sílex que s’hi ha trobat.

Seguint el sender es baixa a trobar el fons del barranc, al costat de les ruïnes del mas d’Estrada, on es troba al GR-192 que ve directe  des de l’aparcament. Cal seguir les marques del GR fins arribar al coll del Morral. El sender, molt marcat, aviat comença a enfilar-se per agafar altura. En arribar al coll, es deixen les marques del GR i es va a la dreta seguint la carena fins arribar al cim del morral de Cabrafeixet.

La tornada la farem pel mateix lloc fins a l’encreuament amb el camí de les pintures. En aquest punt, continuarem pel camí principal del barranc per anar a l’aparcament.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/morral-de-cabrafeixet-117627100

Recorregut en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/635a6fcc2f8e9c2c7f19b021

Observacions: El Morral de Cabrafeixet està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Imagineu-vos un cartell de pel·lícula amb l’heroi en primer terme, amb un posat ferm, sobresortint amb força per entremig dels seus enemics. Ara viatgeu uns quants milers d’anys en el temps i canvieu el paper per la roca, i les tintes d’impremta per resistents pigments fets amb carbó, manganès, terres i greixos d’animals. Les escenes de caça de les pintures prehistòriques llevantines mostren figures d’arquers àgils, dinàmics, en acció, veritables herois del seu temps.

Les de Cabrafeixet no són una excepció. Els traços mostren un arquer aguerrit, amb un feix de fletxes, davant d’un cérvol i una cabra. Una reixa protegeix les pintures dels actes vandàlics que, amb anterioritat, van malmetre una part del conjunt, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO. És llàstima, però, que el petit plafó explicatiu no aporti res més que una informació asèptica i propaganda institucional. Cap esforç per interpretar i per provar de connectar emocionalment el patrimoni amb els visitants.

No és fàcil imaginar la vida dels avantpassats que van habitar al recer d’aquestes muntanyes. Tanmateix, segur que algun moment o altre van pujar dalt de l’imponent morral de Cabrafeixet. Es tracta d’una prominent massa rocosa inconfusible en el perfil de les serres de Cardó des de les planes del Burgar. En el punt culminant, la vista és esplèndida i els pobladors prehistòrics també degueren utilitzar aquest indret per guaitar l’horitzó. Des de fa milers d’anys, una multitud d’ulls han vist el món des d’aquest indret.

Dinarem al restaurant El Bandarra, c/. Prim, 1 (al costat de la Plaça Nova) de l’Ametlla de Mar. Tel. 662 18 93 90.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.