diumenge, 12 de març del 2023

Racons de primavera: pels voltants de Sant Martí Sarroca (459 m)

Dissabte 11 de març de 2023

Ubicació: Comarca de l'Alt Penedès.

Temps aproximat: 4 h 30 min (14,4 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Vilafranca del Penedès. Ens aturarem ma fer el tallat a l’àrea de servei de la Porta de Barcelona. Després seguirem fins a la sortida 28-Vilafranca N.

Passarem per Vilafranca del Penedès, i anirem en direcció a Pacs del Penedès i Sant Martí Sarroca, on aparcarem als voltants del carrer Lleida cantonada amb l’Avinguda del Castell (carretera).

Itinerari: Sortirem de Sant Martí Sarroca pel carrer Lleida cantonada amb l’Avinguda del Castell (carretera).

Passarem pel Torrent Sec i tot seguit la Riera de les Anguiles.

Caminarem per la pista Camí de Sant Joan de Lledó i arribarem a l’ermita de Sant Joan de Lledó.

Està ubicada en un entorn rural de conreu de vinya de ben segur que ha estat testimoni mut de conflictes entre els remences, de contractes de rabassa morta, de l'aparició de la fil·loxera… però també de la prosperitat dels seus habitants, de creixements demogràfics, de canvis... Sant Joan de Lledó és una petita esglesiola d'origen romànic, la fàbrica de la qual ha estat modificada al llarg dels anys. És un dels múltiples testimonis que s'emmarquen en el moviment repoblador d'aquestes terres de frontera.

És una capella d'una sola nau rectangular amb una edificació lateral afegida, la sagristia, que té forma d'absis preromànic. Té contraforts laterals i absis sobrealçat, amb una finestra romànica Té porta a la façana de ponent amb arquivolta i al damunt, un ull de bou calat i un campanar de cadireta refet. La capella es troba enmig de vinyes, ametllers i oliveres.

Seguirem el nostre camí i passarem per Can Vallès i pel Pont de Can Vallès. Travessarem una línia d’A.T. i seguirem per un sender.

Després passarem pel Bosc de Can Grau i agafarem la pista del Camí Fariner de les Cantarelles.

Tot seguit entrarem al bosc de les Saleres i agafarem un sender que ens portarà al camí de Mas Marroquí.

Seguirem per una pista i arribarem al Torrent de Can Grau.

Caminarem per un sender i enllaçarem amb una pista i després per un camí dins del bosc. En una cruïlla, agafarem el camí de la dreta i anirem a sortir a una pista que seguirem a la dreta i pujarem al Turó de Samuntà. Baixarem per la mateixa pista fins a la cruïlla, en que agafarem la pista de la dreta.

Arribarem al punt conegut com Els Quatre Camins i per una pista enllaçarem amb el camí de les Conilleres. Passarem per Cal Xixampons i les Vinyes de la Guàrdia.

Seguirem per la pista i després el camí de Cal Torres. Arribarem al Mas Rabell - Celler Torres. Passarem per una línia d’A.T. i arribarem a Can Ramon de la Guàrdia.

Arribarem a les Gorges de Sant Martí i la riera de Pontons per acabar de nou a Sant Martí Sarroca.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/racons-de-primavera-pels-voltants-de-sant-marti-sarroca-128194719

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/640c7753554e474e98e5662a

Observacions: Bonica i variada ruta pels voltants de Sant Martí Sarroca, entre boscos i vinyes sobre tot, i diferents masies. Aquest bonic recorregut passa per l'Ermita de Sant Joan Lledó, Can Vallés, prop de Can Grau, puja al turó dels Pins de Samuntà, continua cap a la masia de Samuntà, i ja en el pla passem per Mas Rabell (Vins Torres) i finalitzem passant pel petit engorjat de Sant Martí, el tram més atractiu del recorregut. Només cal tenir en compte que hi ha un curt tram de camí poc definit (uns 200 m), quan portem 3,7 Km del recorregut al camí de Mas Marroquí, desprès dels Camps de Can Grau i que cal buscar el millor pas entre la densa vegetació, per sortir al camí que es troba més avall en un camp de cereals. Es pot evitar fer un tomb una mica més llarg seguint sempre el camí principal.

La caminada, és un recorregut principalment per camins entre conreus i vinyes. La riera de Pontons és un corredor biològic molt important dins de la comarca de l’Alt Penedès que va des de les muntanyes de Pontons, lloc on neix el riu Foix, fins al pantà del Foix. En resum, una caminada molt planera pensada per començar a intuir la primavera que ja ens truca a la porta.

Vàrem fer una excursió per part d’aquest recorregut el 12 d’abril de 2017. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2017/04/sant-joan-lledo-castell-de-sant-marti.html

Dinarem al restaurant Km 0 de Torrelles de Foix, tel.: 654 71 01 11, c/. Sant Quintí, 9.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.