diumenge, 23 d’abril del 2023

Tavertet – Rocallarga - Sant Corneli - Tavertet (1.194 m)

Dissabte 22 d’abril de 2023

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 5 h 20 min (15,4 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, aturant-nos abans a les 4 Carreteres de Tona a fer el tallat. Després anirem fins a Tavertet.

Itinerari: Començarem la ruta a l’aparcament de Tavertet.

Ascendint per una pista asfaltada fins la casa de l’Avenc. Seguirem caminant pel Pla Boixer fins a la masia de Rajols.

Un cop arribats a Rajols, hem de prendre la pista que, a mà dreta, ens portaria a Rupit, però seguint la traça, al cap de pocs metres girarem a mà esquerra seguint una pista en pujada que ens portarà al Collet de Rajols i després al cim de la Rocallarga. Per accedir al cim hem de trobar a la nostra esquerra, un corriol que ens portarà al cim de la carena. Si el dia acompanya gaudirem d'unes esplèndides vistes.

La Rocallarga (1.187 m), un esperó de roca amb una panoràmica magnífica, ubicat més amunt dels cingles de l’Avenc i el cingle del Pla Boixer, amb el pantà de Susqueda al SE d’aquests (en dies clars es poden arribar a veure els Pirineus i el Montseny, així com l’Estartit i les illes Medes). Està a la llista dels 100 cims de la FEEC.

Des d’aquí, per la carena en direcció SE, desfarem el camí i trobarem el Puig de Cortils (1.196 m), amb una balma a sota d’aquest. Per accedir a aquesta Balma hem de localitzar un petit corriol que es troba a la nostra dreta i que, en baixada, s'introdueix en la vegetació.

I per una pista ampla que segueix la carena arribarem de nou al Collet de Rajols (1.159 m)

Continuarem la travessa seguint les marques grogues i rodades de vehicle. Com correspon a l’altitud del terreny i a que estem a l’obaga, passarem per entre mig de faigs i n’hi ha dos que destaquen. Un d’ells és el faig de la Vena, un dels arbres monumentals de la comarca. Continuarem fins el Collet de les Graus, camí en baixada acompanyats de grans faigs. Actualment, el camí està força brut de branques, deixades per una tala d’arbres, això com el sotabosc ple de material vegetal altament inflamable, un risc molt alt i una imprudència dels responsables, en aquests dates en les que estem patint una sequera extrema. No entenem com es poden donar autoritzacions per aquest tipus d’actuacions.

Arribats al Collet de les Graus o Grau del Perer (1.125 m), cruïlla de camins cap a tot arreu, girarem a l’esquerra gaudint al cap d’una estona de la solana de Sant Corneli, molt agraïda si hem tingut una estona de fred, i arribarem a l’ermita romànica de Sant Corneli, remodelada al segle XVIII sobre una del segle XIII que té un porxo molt elegant i acompanyada per les restes d’un dolmen, just al darrere, al costat mateix, el que ens indica la particularitat del lloc.

Uns metres més endavant, una balconada impressionant, el mirador de Sant Corneli, ens mostra, literalment, el sot de la Vall als nostres peus, i Tavertet més enllà. Amb un descens curt i dret, perdrem alçada ràpidament, i deixant-nos acompanyar per les fulles i les masies, arribarem a Tavertet admirant les múltiples cingleres que l’envolten i singularitzen.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tavertet-rocallarga-sant-corneli-tavertet-132487591

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/6443d79a8cb49d7ca6ce647a

Observacions: Aquesta excursió comença i acaba a Tavertet (869 m), i transcorre per camins de carena i fagedes que, de coll a coll i de puig a puig, ens portaran a balconades de vistes magnífiques, en esperons de roca.

Hem estat a la Rocallarga en dues sortides de maifemcim: el 6 de desembre de 2016: http://maifemcim.blogspot.com/2016/12/tavertet-roca-llarga-1187-m-els-cingles.html i el 4 de novembre de 2017: http://maifemcim.blogspot.com/2017/11/rupit-roca-llarga-camins-del-bisbe-i.html

Ens endurem el dinar.

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.