divendres, 12 de maig del 2023

PR-C 119 - Etapa 4: La Pobla de Claramunt – Ctra. C-37 (536 m)

Dijous 11 de maig de 2023

Hora de sortida: ¾ de set del matí.

Ubicació: Comarca de l’Anoia.

Temps aproximat: 5 h 15 min (13,6 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per la A-2 en direcció a Igualada. Ens aturarem a l’estació de servei del Bruc a fer el tallat.

Després seguirem fins a la sortida 559 i anirem en direcció a Santa Margarida de Montbui i després seguirem la carretera C-37 en direcció a Santa Maria de Miralles. Abans d’arribar a aquesta població, ens aturarem en aquest punt de la carretera: https://goo.gl/maps/K3amXFoZmnAERnPH7 on deixarem alguns cotxes i amb els altres, anirem fins a la Pobla de Claramunt, on aparcarem al pàrquing de la estació dels FGC.

Itinerari: Començarem a caminar, en direcció al poble, travessarem la carretera i anirem al lloc conegut com Les Tres Fonts, on iniciarem la forta pujada fins al castell de la Pobla de Claramunt.

El castell data del segle X, té una extensió de 5.404 m2 i es troba dalt d'un turó de 461 metres des del qual hi ha una magnífica vista de l'entorn natural que l'envolta. És un dels deu millors castells de Catalunya i el millor de la comarca de l'Anoia.

Al llarg dels anys s'han portat a terme diverses obres de restauració que l'han convertit en una visita obligada per a qualsevol persona que vulgui conèixer la zona. Actualment, es calcula que el castell rep una mitjana de 6.000 visites l'any, xifra a la qual s'hi han d'afegir 2.000 persones més que participen en els diversos actes que s'hi organitzen.

El castell de Claramunt estava integrat dins el comtat de Barcelona i va ser una avançada del temps de la Reconquesta. La primera notícia d'aquest monument, que avui en dia encara conserva la fesomia de fortalesa i sentinella de la Conca d'Òdena, és de 978.

Els primers senyors del castell van ser els Claramunt, entre el segle X i principis del segle XIV. El 1306 els Claramunt van traspassar el seu senyoriu als Cardona. Posteriorment, al segle XVII, el castell es va convertir en centre comarcal del domini dels Cardona-Medinaceli damunt les terres de la Pobla i la Torre de Claramunt, Carme, Castellolí, Òdena, Orpí, Jorba, Santa Margarida de Montbui, Rubió i Vilanova del Camí. Els Cardona-Medinaceli van ser els últims senyors feudals del castell, que el van regentar fins el segle XIX quan va quedar del tot abolit l'Antic Règim.

Al llarg de tots aquests segles, el castell de Claramunt ha estat testimoni de les diferents èpoques històriques i en algunes ocasions ha viscut moments difícils. L'any 1463, durant la guerra entre la Diputació del General i Joan II, la fortificació va partir una de les principals destruccions, però els comtes de Cardona la van reconstruir. L'any 1714 el castell va ser víctima d'una nova destrucció, tot i que no va ser tan important com l'anterior, en aquesta ocasió a mans de les tropes de Felip V. Durant l'última guerra carlina, el castell va ser fortificat per darrera vegada, tot i que feia molts anys que no tenia un ús militar.

Un cop fetes les fotos de rigor, seguirem el nostre camí i arribarem al Coll de les Socarrades, per tot seguit, pujar al cim del Pujol de la Guàrdia (488 m)

Seguirem la nostra marxa, i per un moment, el nostre recorregut passarà a tocar del GR-172. Arribarem al Turó de l’Aromir i al baixar passarem pel Coll de la Llentilla.

Més endavant ens creuarem amb el GR, i deixarem a la nostra esquerra el camí que va a l’ermita de la Mare de Déu de Collbàs.

Finalment, enllaçarem amb el GR-172 que segueix el mateix recorregut que el PR-C 119 que nosaltres seguim. El seguirem en aquest darrer tram, fins deixar-lo i anar a finalitzar la caminada en el punt de la carretera C-37 on tindrem els cotxes que haurem deixat al matí.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pr-c-119-volta-a-la-conca-dodena-etapa-4-la-pobla-de-claramunt-ctra-c-37-134492414

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/645cdd7b299ca87c51640153

Observacions: Quart tram de cinc del sender PR-C 119 de la Conca d'Òdena que va de La Pobla de Claramunt fins a la Ctra C37.

En aquest tram passarem pel Castell de Claramunt, pel Pujol de la Guardia, el Dipòsit de Can Titó i per l'Ermita de Collbàs. Recorregut bàsicament per corriols amb constants pujades i baixades.

Tot el recorregut està ple de restes fòssils.

Vàrem pujar al Pujol de la Guàrdia i al Castell de Claramunt, el 17 de gener de 2009, aquí podeu veure la ressenya i fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2009/01/el-castell-de-claramunt-461-m-el-pujol.html

Dinarem al restaurant de l’Hotel Robert, Avd. de Catalunya – La Pobla de Claramunt, tel.: 93 808 60 00 web: www.hotel-robert.com

Tornarem a casa als voltants de les cinc de la tarda.