diumenge, 28 de novembre del 2021

Puig de la Bastida (1.242 m) i Pla d’Aiats (1.308 m)

Dissabte 27 de novembre de 2021

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 5 h (7,6 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic per la C-17, aturant-nos abans a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat. Després seguirem fins a desviar-nos per la C-25, passarem per Roda de Ter i l’Esquirol. Anirem fins a Cantonigròs i seguirem un quilòmetre més per la carretera que porta a Rupit. Trobarem a la nostra esquerra un trencall senyalitzat cap a la casa rural El Colomer (km. 26 de la C-153). Ens desviarem per aquesta pista asfaltada i la seguirem durant dos quilòmetres fins on s'acaba l'asfalt, just al coll de Comajoan, on deixarem els cotxes. Hi ha espai per a tres o quatre vehicles.

Itinerari: Davant nostre s'alcen els cingles del Pla d'Aiats, realment imponents des de la nostra posició. Iniciarem l'excursió caminant per la pista de la dreta (per l'esquerra aniríem a la masia de Comajoan i serà per on tornarem), passarem pel costat d'uns prats on acostuma a haver-hi un nombrós grup de caps de bestiar pasturant, mentre anem envoltant els cingles per la dreta. Deixarem un trencall a la nostra dreta i continuarem per la pista principal.

En arribar al Pla de Bertajol trobarem una altra bifurcació. Seguirem per l'esquerra, endinsant-nos en una bonica fageda. La pista continua planejant fins a trobar una nova bifurcació. Per la dreta continua la pista. Nosaltres l'abandonarem i pujarem per la pista que queda a l'esquerra i que travessa uns prats verds on hi ha una cabana de pedra en ruïnes, lloc on s'alçava la masia de Cal Sant Crist.

El camí (es tracta de l'antic camí a Falgars de Bas) envolta el Puig de la Bastida i entra en una altra fageda fent un gir cap a la dreta i ascendint de manera una mica més forta. Creuarem una tanca metàl·lica apropant-nos al Pla de les Soques.

Ara caldrà estar atents. Tan bon punt el camí surt a una zona oberta (el Pla de les Soques) des d'on es tenen unes àmplies vistes de l'altiplà de Cabrera, cal deixar el camí i pujar cap a l'esquerra, cap al vessant. Som a la part posterior del Puig de la Bastida, i hem d'introduir-nos a la fageda per iniciar una forta pujada que ens condueixi al cim. Recordeu, a la que el camí s'obre, ens desviarem cap a l'esquerra, cap als arbres.

Aviat es veurà clar el camí. Només queda seguir-lo fins al cim. La pujada és forta, encara que no gaire llarga. Només cal agafar-la amb calma, per fer el cim del Puig de la Bastida. Si ha plogut ho hi ha molta humitat, cal anar en compte, concs hi ha trams del camí que rellisquen força.

Arribarem al cim (1.242 m), format per una llarga cresta d’uns tres metres d’ample.

Després de fer la foto de grup, continuarem per la carena baixant cap al coll de Saiols, que ens separa del Pla d'Aiats. Comença novament una forta pujada que, travessant una fageda, ens condueix fins a la part superior de l'altiplà (1.308 m).

Arribarem a la part superior i seguirem el corriol ben marcat que recorre tot l'altiplà. En algun moment anirem a prop de la vora del cingle, per la qual cosa cal anar amb compte. El Pla d'Aiats té una longitud aproximada d'un quilòmetre i mig i una amplada d'uns 150 metres. A la dreta, la vegetació composta de falgueres, pins i altres arbustos ens tapen la vista cap a l'oest. No obstant, a la nostra esquerra se n'obren d'altres realment extraordinàries.

Arribarem finalment a una esplanada herbosa que fa de mirador i on un pal i una placa de ferro marquen el punt més alt del Pla d'Aiats. És un lloc ideal on descansar i delectar-se amb les vistes que s'obren davant nostre. Assenyalar que en estar tan a prop de la vora del cingle, és important tenir cura de no acostar-nos massa al precipici.

Abandonarem l'esplanada i seguirem el corriol que s'allunya a poc a poc de la vora del cingle dirigint-se cap a la part interior de l'altiplà. Anirem a buscar el Grau de l'Escaleta, el camí comença al costat d’una construcció, punt per on baixarem i on comença el grau.

La baixada pel Grau de l'Escaleta no és fàcil. Cal prendre-s'ho amb calma i ajudar-nos els uns als altres. De vegades el sender sembla desaparèixer i es converteix en una canal on cal fer servir la intuïció per baixar pel millor lloc. No obstant, no té pèrdua: només cal baixar. Podem trigar 1 hora 15 minuts a fer tot el descens, cosa que pot donar una idea de la seva complexitat. El sender, senyalitzat per alguna marca de color blau, baixa en llaçades fins a arribar a una escala natural de pedra que va enganxada a la cinglera, mentre que a la nostra dreta s'obren unes àmplies vistes. Novament, si ha plogut, o bé està glaçat, cal anar en compte, una relliscada pot ser greu.

La baixada no dóna respir. De vegades cal ajudar-se de les mans per baixar alguns esglaons de pedra o algun punt "complicadet", però sempre envoltats d'una vegetació espessa.

Per fi arribarem al final del grau i sortirem al costat de la Masia d'Aiats, envoltada de prats on pastura el bestiar. Girarem a l'esquerra i seguirem la pista que ens portarà cap a la masia de Comajoan.

Ja només ens quedarà seguir la pista fins a la masia de Comajoan, intentant no creuar pels prats, que estan tancats per filat. Al costat del mas hi ha l'ermita de Sant Gil, que trobarem tancada, igual que la masia. Uns metres més de pista i arribarem al Coll de Comajoan, on hem deixat els cotxes, donant per acabada l´excursió.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puig-de-la-bastida-i-pla-daiats-89816755

Observacions: El Collsacabra és uns d'aquells indrets de Catalunya que mereixen una visita a qualsevol època de l'any.

Malgrat això, és ara a la tardor quan es presenten aquests colors amb totes les tonalitats d’aquesta estació.

A l'est de la comarca d'Osona s'aixequen els altiplans de Cabrera i Pla d'Aiats. El primer, on hi ha el Santuari de Cabrera. Aquest cop ens acostarem fins al segon, per ascendir-lo en una ruta circular a estones, una mica tècnica però molt bonica, on gaudirem d'unes excel·lents vistes panoràmiques de tota la regió.

Dinarem al restaurant Can Puntí. Carretera de Vic a Olot, km 24 - L'Esquirol (Cantonigròs) https://canpunti.cat/ tel.: 93 852 50 69.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.