diumenge, 19 de març del 2023

Parc Natural de la Serra del Montsant: Itinerari M8 – La Bisbal de Falset (594 m)

Dissabte 18 de març de 2023

Ubicació: Comarca del Priorat.

Temps aproximat: 3 h 45 min (10 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Vilafranca del Penedès. Passat Vilafranca, ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès.

Després seguirem i enllaçarem amb l’autopista AP-2 en direcció a Lleida fins a la sortida 9 i anirem en direcció a l’Espluga de Francolí, Vimbodí, Vilanova de Prades, Ulldemolins i finalment La Bisbal de Falset, on aparcarem a l’aparcament que hi ha al costat de les piscines.

Itinerari:, La nostra ruta segueix els següents punts de pas: Coll de Manxa - Coll Baix - Barranc Tancat - Barranc de Colls Baixos.

Sortirem de l'aparcament de les piscines de La Bisbal de Falset. Hi ha una àrea de lleure i un aparcament. Travessarem el riu Montsant pel pont i davant mateix veurem un antic camí empedrat que puja. L’agafarem i a continuació seguirem en la mateixa direcció per una pista que passa entre camps de conreu. Un pal senyalitzador indica a Montsant pel Coll de Manxa.

El camí no té pèrdua si en les diverses bifurcacions no ens desviem cap als camps de conreu o cap al bosc. Ens ajuden a seguir-lo unes marques de pintura groga i algunes fites. Així en la primera bifurcació cal seguir per la dreta, en les dues següents per l’esquerra. Quan la pista gira fort cal deixar un camí que marxa a la dreta.

Continuarem per un camí que puja entremig del bosc. En arribar altre cop a terreny conreat agafarem el camí de la dreta fins que es comença a desdibuixar. Les marques grogues ens guiaran fins trobar altre cop l’antic camí empedrat que seguirem per la dreta. Acabem de pujar fins superar el Coll de Manxa. Planejarem i al cap d’una mica arribem al Coll Baix.

Aquí podem decidir iniciar el descens agafant el sender que baixa a l’esquerra o allargar una mica la passejada.

Per continuar el recorregut complet pujarem per l’altra banda del coll una bona estona fins arribar a una llosanca (pedra plana, dura i llisa, en terreny calís (Prades, Vimbodí, Valls)) de roca nua. Seguirem pel camí que va carenant per l’esquerra el Serrall de les Roques i ens porta per entre el bosc fins la part alta del Barranc Tancat |punt 8.1 del mapa|.

Baixarem cap a la dreta per l’antic camí de Margalef a Cabacés. En aquest punt, podrem visitar la Cova dels Casaments (indret on antigament es pactaven els casaments i les dots dels fadrins dels tres termes) |8.2| i la Cova de la Palla (de grans dimensions) |8.3|.

Per tornar al Coll Baix cal agafar per la dreta la pista que talla el barranc i continuar per la dreta després de la bifurcació. En arribar als conreus cal posar una mica d’atenció i agafar un senderó que surt a la dreta i puja fins el coll.

Del Coll Baix començarem el descens pel sender que baixa a la dreta.

El camí de retorn pel Barranc dels Colls Baixos |8.4| no té pèrdua.

El sender al cap d’una mica es converteix en una pista que no deixarem fins arribar al riu Montsant |8.5|.

En els moments de dubte trobarem pals indicadors. En arribar al riu tornarem a passar pel pont de la piscina fins als cotxes.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/parc-natural-de-la-serra-del-montsant-itinerari-m8-la-bisbal-de-falset-128767497

Observacions: No és la serra més alta ni la més extensa, però sí una de les més evocadores i significatives de les que s’aixequen a les comarques tarragonines. Tradicionalment ha estat una muntanya on s’han refugiat un gran nombre d’ermitans, fugint de la societat i de les seves temptacions, amb l’objectiu de viure en un paratge solitari, lluny de qualsevol senyal de civilització. És per això que la serra és plena d’ermites i coves aïllades que avui són un reclam per als excursionistes. Us proposem, doncs, un petit viatge per descobrir algunes d’aquestes coves, endinsar-nos en els boscos, enfilar-nos fins als miradors, passejar pels pobles o conèixer els seus conjunts monumentals. I si hi voleu posar la cirereta, visiteu algun dels cellers que envolten el parc, famosos per la qualitat del seu vi, amb la denominació d’origen que porta el seu nom (Montsant).

Bella ruta per un Montsant poc trepitjat que recorre pregons barrancs i paisatges de gran bellesa. El traçat està senyalitzat amb ratlles grogues.

Recorregut per les barrancades occidentals de la Serra de Montsant, les més modelades per l’activitat humana en un passat no massa llunyà. Aconsellat per a persones que volen fruir del patrimoni històric i cultural dins d’un espai natural privilegiat.

En el tram ascendent se segueix l’antic camí, en molts trams transformat en pista, que comunicava la Bisbal amb Cabacés. L’oportunitat d’afegir un circuit a la part alta ens permetrà contemplar paisatges una mica més enlairats i acostar-nos a la part culminant de Montsant. La baixada es fa pel barranc dels Colls Baixos i ofereix una nova possibilitat de veure com l’activitat humana i la natura es podien conjuntar en uns espais naturals excepcionals.

Aquesta excursió és una passejada llarga apta per a tot tipus de caminants. En l’inici i al final trobarem indicacions en els pals de fusta de Turisme de Catalunya. Es pot fer en qualsevol època de l’any, però està desaconsellada en moments de forta insolació ja que transcorre entre camps de conreu, alguns d’ells abandonats. Cal prendre aigua.

A l'acabar, ens podem apropar amb el cotxe, tot seguint la carretera de la Palma d'Ebre un parell de quilòmetres, a la Cova de Santa Llúcia, hospital de sang de la Guerra Civil, que està arranjada i amb panells amb fotografies i explicacions de la història de l’indret.

Vàrem fer uns recorreguts similars en part, el 28 de març de 2015. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2015/03/serra-dels-solans-607-m_25.html i el 9 de novembre de 2019: http://maifemcim.blogspot.com/2019/11/parc-natural-de-la-serra-del-montsant.html

Dinarem en algun restaurant de la zona.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.