Dijous 5 de maig de 2022
Matinal
Hora de sortida: Set del matí.
Ubicació: Comarca del Vallès Oriental.
Temps aproximat: 4 h 30 min (10,7 km)
Desnivell: 396 m (acumulat)
Dificultat (1): Normal.
Programa: Sortirem de casa a l’hora indicada i anirem per l’AP-7 en direcció a Girona. Es aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny i després seguirem fins a la sortida 11 on anirem en direcció a Sant Celoni i d’aquí, per la BV-5114 fins a Santa Fe del Montseny, om aparcarem a la zona d’aparcament que hi ha, a la dreta, un cop passat el desviament per anar al restaurant Avet Blau.
Itinerari: Farem dues rutes senyalitzades: la vermella i la lila.
La ruta vermella baixa per la Riera de Santa Fe, passa pel costat de la presa vella i la fabriqueta, després al costat del pantà de Santa Fe.
Segueix després un camí que deixarem momentàniament per baixar cap a la zona on hi havia l'avioneta abandonada seguint part del camí que va a Riells i tornar.
Després passarem per l'Empedrat de Morou i el Turó de Morou per després tornar pel Pla de Mulladius i Can Lleonart.
Vàrem estar a l’Empedrat de Morou el 9 de maig de 2009, aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com/2009/05/lempedrat-de-morou-parc-natural-del.html
La ruta Lila és un petit passeig que va al costat de la riera de Santa Fe per visitar la Font del Frare.
Observacions: Aquesta sorprenent ruta circular comença al pàrquing de Santa Fe del Montseny i segueix pel camí que voreja el pantà de Santa Fe. El camí està senyalitzat i creua per la presa en direcció a Riells fins a la casa de Font de Cortes. A aproximadament 200 metres d'aquesta masia, fa uns anys encara hi havia les restes d'una avioneta al mig de l'alzinar. Actualment l'avioneta ja no hi és.
La visita a la zona on va caure l'avioneta la combinarem amb dues de les rutes proposades a la zona: la ruta vermella i la ruta lila. L'entorn a la primavera al Montseny és preciós amb un ventall de colors on les càmeres fotogràfiques no aconsegueixen fer plena justícia.
Variant per anar a l’arbre monumental Grèvol de Morou: Venint del turó i esquei de Morou, 70 m després de la fita de fusta on llegim: "Turó de Morou (variant)" i "Pla de Mulladius" girarem direcció S (es a dir a l’esquerra) i després SE caminant pel mig de la fageda, per un vessant amb pendent suau. A uns 280 m trobarem el Grèvol monumental (si continuéssim uns 140 m més, arribaríem al Morro de Vedell (1.169 m). Retorn al itinerari principal pel mateix camí.
Podeu trobar les dades del Grèvol de Morou a:
https://plantipodes-am.cat/fitxes/grevolmorou.html
Destaquem que és el grèvol (o boix grèvol, Ilex aquifolium), mesurat més alt del Montseny (22 m, any 2021) i molt probablement de Catalunya. Va ser descobert per Martí Boada el 1986. Va ser declarat monumental el 1991 i ha estat l'Arbre de Nadal de l’any 2021.
Teniu curiositat per descobrir com va ser el cas de l'avió abandonat al Montseny?
El 27 de març del 2000, un pilot britànic de
71 anys es dirigia de l'aeroport de Múrcia al de Perpinyà a les 8.32. El vol
duraria unes dues hores i mitja.
Cap a les 11.00, es va activar el procediment
d'alerta a l'aeroport de Perpinyà: l'aeronau MOONEY M20K matrícula G-GTPL no
havia arribat.
L'últim contacte amb el pilot es va fer a les
10.25, des de l'aeròdrom de Sabadell, població propera a Barcelona ciutat.
L'accident es va produir cap a les 10.37, segons l'informe tècnic de la CIAIAC
(Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil).
L'avioneta estava bé. Tenia 1.239 hores de vol
i va passar la revisió l’any anterior. El pilot devia haver passat un
reconeixement mèdic feia més de deu mesos. La causa de l'accident, però, va ser
el clima.
Les condicions meteorològiques van empitjorar
al massís del Montseny aquell matí. Vent, pluja i boira tancada segons
l'Observatori Meteorològic del Montseny. El pilot va anunciar un descens cap a
les 10.25 per tenir més visibilitat. Va baixar dels 3.500 peus i no va poder
remuntar quan va xocar amb les copes dels arbres cap als 3.117 peus.
Segons l'informe de la CIAIAC, el pilot no va
demanar la informació meteorològica necessària per planificar el vol. Tot i
això, l'accés a aquesta informació estava restringit a una zona militar de
l'aeroport de Múrcia, a la qual s'entrava amb autorització prèvia. Aquest
tràmit hauria pogut dissuadir el pilot.
Des del 2004 s'han incrementat les facilitats
d'accés a aquest tipus d'informació. Avui es pot accedir per internet des de
l'AMA (Autoservei Meteorològic Aeronàutic) per planificar els vols.
Excursió matinal, tornarem a dinar a casa. Tornarem als voltants de les tres de la tarda.