dimarts, 3 de setembre del 2024

SL-C 81 El castanyer de les Nou Branques – Viladrau (954 m)

Dimarts 3 de setembre de 2024

Matinal

Hora de sortida: ¾ de set del matí.

Ubicació: Comarca d’Osona.

Temps aproximat: 2 h 30 min (6,6 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic, fins a les 4 carreteres de Tona, on ens aturarem a fer el tallat. Després seguirem fins a Viladrau, on aparcarem a una zona d’aparcament que hi ha prop de l’església de Sant Martí de Viladrau.

Itinerari: Iniciarem la ruta dirigint-nos al centre de la vila, que a cavall dels segles XIX i XX va ser lloc de trobada de poetes, intel·lectuals i part de l’alta burgesia barcelonina de l’època. En són testimoni nombrosos edificis senyorials. Situats a la plaça Major, sortirem del poble pels carrers Sant Marçal i Torreventosa, guiats pels senyals del sender local. Deixarem a la dreta un senyal que ens portaria a l’Erola i el Matagalls a través del PR-C 205 i seguirem recte. Passarem una sèrie de fonts, un dels elements més característics de Viladrau.

Quan portem caminats 1,5 km, abandonarem el camí asfaltat i girarem a l’esquerra per iniciar el bucle que ens portarà altra vegada fins a aquest punt.

Farem un primer tram en pujada per una pista en un entorn verd. Quan portem 1,9 km ens endinsarem al bosc per un corriol a mà dreta en direcció a les fonts del Ferro i del Noi Gran. Faigs, roures, avellaners i alzines ens acompanyaran en un tram en pujada fins a sortir a una pista (2,5 km), l’antic camí de Viladrau a Sant Marçal.

Iniciarem a la dreta un tram en lleugera baixada, passarem el mas del Martí i arribarem a un espai obert que ens regalarà una vista esplèndida del vessant nord del Matagalls, amb el santuari de Sant Segimon i l’ermita de Sant Miquel de Barretons suspesos verticalment. Als 3,2 km passarem pel costat de la masia de la Vila i baixarem cap al sot del Rió, on hi ha els primers castanyers de la ruta, una sèrie d’exemplars centenaris dignes de ser admirats.

Poc després arribarem al castanyer de les Nou Branques (4 km), un arbre protegit de 23 metres d’alçària i un tronc amb un perímetre de 6,5 metres. És sens dubte l’emblema d’aquest sender. Per veure tota la informació de l’arbre: https://plantipodes-am.cat/fitxes/castanernoubranques.html

Seguirem la marxa en direcció a Viladrau. El camí de tornada s’enfila per conreus, transita per un tram flanquejat per roures, pollancres i freixes i enllaça amb el camí de Viladrau fins retrobar el passeig de la Pietat, on tancarem el bucle (4,9 km).

Ja només ens quedarà desfer el camí de l’anada fins al punt de sortida.

Traça: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sl-c-81-el-castanyer-de-les-nou-branques-viladrau-183605962

Traça en 3D: https://maps.suunto.com/move/joseppars/66d6d6327992856e3f9e8efa

Observacions: El castanyer de les Nou Branques, que dona nom a aquest sender homologat, és un dels arbres més imponents i emblemàtics del massís del Montseny. Una agradable passejada apta per a tots els públics ens permetrà visitar-lo recorrent el magnífic entorn de Viladrau.

Faigs, roures, avellaners, alzines i castanyers ens acompanyaran durant el recorregut.

El camí està senyalitzat amb unes plaquetes metàl·liques col·locades en estaques de fusta, amb una franja blanca damunt d’una de verda.

Tornarem a dinar a casa. Tornarem a casa als voltants de les dues de la tarda.